تاريخ انتشار: 20 تير 1399 ساعت 22:38:51
سوال درست چیست؟

✍️معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در برنامه تلویزیونی با اشاره به موضوع راهبردی ۲۵ ساله در شرف توافق ایران و چین به این نکته کلیدی تاکید کردند که چین تنها کشور با مجوز خرید نفت از ایران است ، خریداری که قادر به پرداخت پول نفت نیست.
✍️یعنی هیچ کشوری در جهان امروز از ترس اقدامات تنبیهی آمریکا مایل یا به بیان دقیق قادر به خرید نفت و مبادله تجاری و بانکی با ایران نیست.
✍️دکتر نمکی وزیر محجوب و پر تلاش بهداشت نیز پس از چند نوبت اشاره غیر مستقیم در آخرین جلسه اضطراری ستاد فرماندهی مبارزه با كرونای تهران تاکید کرد مدتها قهر و دلشکسته بودم بارها تذکر دادم دستاورد مبارزه با کرونا را از دست می‌دهیم و امروز این شد.
✍️وزیر بهداشت تاکید کرد اگر بازگشایی‌ها را دوباره انجام دادیم نه اینکه نفهمیم قرار است چه اتفاقی بیفتد ، می‌دانستیم اما جلوی ضعف اقتصاد زانو زدیم اگر بیشتر از این به ما فشار بیاید من هم مجبورم حرف هایی بزنم که خارج از اندیشه بعضی ها است.
✍️ایکاش نمایندگان تندگوی مجلس تا مقامات عالیرتبه اهل توصیه های اخلاقی و فلسفی می توانستند در شرایطی که دولت به دلیل خزانه خالی کاسه چه کنم دست گرفته تنها به یک راهکار اجرایی و قابل دسترس مبادله مالی و تجاری با سایر کشورها اشاره کنند.
✍️بنابراین در شرایطی که کشورها از ترس تنبیه مستقیم آمریکا ناچار از اتخاذ سیاست ایران گریزی هستند پاسخ درست به سوال غلط آیا چین بهترین گزینه شراکت راهبردی اقتصادی ایران است؟ چیزی جز انتخاب گزینه های غلط و پر اشتباه نخواهد بود یعنی پاسخ درست و دقیق به سوال غلط به بزرگترین اشتباه می ماند.
 ✍️شاید مناسب ترین سوال در شرایط امروز کشورمان این باشد که آیا ایران در شرایط موجود گزینه مشخصی جز چین دارد؟ اگر پاسخ مثبت باشد طبیعتا باید مدعی بطور واضح و قابل دسترس موارد قابل رجوع را مشخص کند والا شاید سوال دوم مناسب این باشد که راه حداقل سازی هزینه شراکت راهبردی اقتصادی با چین بعنوان تنها گزینه ممکن چیست؟
✍️نباید فراموش کرد که فتحعلی شاه و صدراعظم بی کفایتش میرزا ابوالحسن خان شیرازی ، علی رغم حضور فرماندهی شجاع و میهن دوست در صحنه نبرد تبریز به نام عباس میرزا و همراهی قائم مقام فراهانی کار ایران را به شکست کشاندند تا جایی که نجات ایران جز موافقت با جدایی بخش هایی از قفقاز ممکن نبود . چنانکه پس از خطاهای متعدد راهبردی قابل اشاره پایان بدون شکست جنگ هشت ساله راهی جز پذیرش قطعنامه ۵۹۸ نداشت.
✍️بنابراین شاید در مورد عهدنامه های گلستان و ترکمنچای سوال درست این باشد که آیا تجزیه ی بخشی از قفقاز ارزش نجات ایران از اشغال کامل روسیه را داشت؟ آیا [...] پذیرش قطعنامه ۵۹۸ ارزش خاتمه جنگ قبل از پذیرش [...] بزرگتر شکست احتمالی در برابر عراق را نداشت؟
✍️مقامات ایران قبل از تفاهم با رهبران چینی در مورد راهبرد همکاری اقتصادی ۲۵ ساله باید سوالات متعددی را توضیح دهند مانند اینکه اصولا چین می تواند برای عبور کم هزینه ایران از شرایط بسیار دشوار آمریکا گزینه مناسبی باشد؟ اصولا چین با نرمش های مکرر و پر تعداد در برابر تمایلات و اراده آمریکا قائل به عبور از آمریکا است؟ چرا چین از چند هزار میلیارد دلار اوراق قرضه خریداری شده در بازار آمریکا برای کنترل و تعدیل تصمیمات و اقدامات ضد چینی آمریکا استفاده نمی کند؟
✍️باید صریح و روشن توضیح دهند آیا ایران در توافق راهبردی ۲۵ ساله با چین در برابر داشته های نقد و ملموس این کشور شامل چند صد میلیارد دلار سرمایه مازاد ، نیروی متخصص و ماهر آماده ی کار ، تجهیزات و ماشین آلات تا محصولات مصرفی چه مواردی را تحت عنوان آورده مشخص ایران ارایه خواهند کرد؟ آیا جز اعطای امتیازات بلند مدت اقتصادی تا سیاسی و امنیتی آورده خاصی در اختیار داریم؟
✍️آیا مقامات ذی ربط کشورمان بدون انتساب شکل گیری توافقنامه ۲۵ ساله راهبردی به تفاهم ابتدایی رهبران دو کشور توصیح قابل اتکایی برای توجیه چگونگی امکان مبادله ی اقتصادی بین ایرانی تقریبا با اقتصاد تعطیل ، جمعیت ۷۰٪ زیر خط فقر و تحت شدیدترین محاصره و انزوای اقتصادی و ارتباطی بین المللی با چین دارنده ده ها هزار دلار مازاد تجاری ، مالک ۲۵٪ اقتصاد جهان ، برخوردار از بهترین شرایط روابط بین الملل و عضویت دائم در شورای امنیت سازمان ملل دارند؟
✍️بهرحال با توجه به تاکید و اصرار مقامات عالی کشورمان به حفظ شرایط دشمنی متقابل ایران و امریکا باید تاکید کنم که سوال درست شاید این باشد آیا در چنین شرایطی ایران می تواند راهی جز چین داشته باشد؟

  تعداد بازديدها: 4417
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=86693
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.