تاريخ انتشار: 21 تير 1399 ساعت 21:02:12
ایاصوفیه تا شهر قم

✍️رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز فرمان تغییر کاربری موزه ایاصوفیه به مسجد را امضا کرد ، جمعی از مردم استانبول هم که از توریست پذیرترین شهرهای دنیا است نماز مغرب جمعه را در محوطه بیرونی مسجد اقامه کردند.
✍️حجت الاسلام مومنی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تحت پروتکل قم اظهار کرد ویروس بی حجابی ، بی عفتی و بی حیایی در خیابانها ، فروشگاه ها و ادارات  شهر قم جلوه گری کرده و قدم می زند.
✍️ایاصوفیه پس از حدود یک قرن حاکمیت حاکمان دین ستیز و دو دهه گذشته حاکمان شبه سکولار حزب رفاه در یکی از مهمترین شهرهای توریست پذیر جهان از این پس با بازگشت کاربری از موزه به مسجد میزبان نمازگزاران یومیه و جمعه می باشد ، متقابلا سال ها است که می شنویم قم مهمترین شهر مذهبی ایران که میزبان حرم مطهر ، محل زندگی و استقرار دهها مرجع بزرگ تقلید ، میزبان صدها مدرسه علوم دینی ، تدریس صدها عالم و مدرس شیعه و دهها هزار طلبه دینی است به فرمایش سخنران نماز جمعه به جولانگاه بی حجابی ، بی حیایی و بی عفتی رسیده است.
✍️آیا برپایی حکومت دینی چنانکه برخی از علما از دیرباز معتقد بودند اشتباه بزرگی است یا در نحوه اعمال احکام دینی به خطا رفتیم؟ شاید در قضاوت امروز و آنچه باید باشد یا هست به انصاف عمل نمی شود و شرایط درست درک و قضاوت نمی گردد.
✍️ترکها امروزه به برکت تصمیمات درست اقتصادی و البته تلاش وافر برای تبدیل فوری هر تهدید و بی ثباتی به آرامش و امکان ادامه فعالیت یا القاء این باور که  ترکها از قابلیت اتعطاف بسیار و دوستی حول حداکثر سازی منافع در هر شرایط و با هر اندیشه و باوری برخوردارند در موقعیت قابل قبول و تاثیر گذار اقتصادی قرار گرفتند.
✍️ترکها به تمام بازیگران ریز و درشت جهانی اثبات کردند از قابلیت بالای فراموشی برخوردار و تامین منافع و مصالح کشورشان را ثابت و دائمی می دانند لذا دیگر برای دوستی و دشمنی اصالتی قائل نخواهند بود.
✍️ترکها با باورهای دینی به مثابه حوزه شخصی و هویت اجتماعی براین باورند که در یکی از توریستی ترین نقاط جهان و با حضور میلیونی توریست مقید به اداب و فرهنگهای مختلف جهان می توان کاربری مسجد ایاصوفیه را هم برای برپایی نماز احیا کرد و حتی با اقامه نماز جماعت در دنیای با تجربه ی داعش به جذابیت توریستی شهر با نماد مذهبی مسلمانی افزود.
✍️قم سالهاست که شاهد اعتراض مراجع تقلید و علما نسبت به رفتار اجتماعی است ، اعتراضی که این بار از زبان سخنران قبل از خطبه نماز البته با الفاظی دور از منزلت نماز جمعه و شهر قم شنیده شد ، اعتراضی که مخاطبش مشخص نبوده و نیست و معترضی که حتما نمی داند بعنوان بخش کلیدی حکومت و حاکم بلامنازع به چه چیز و چه کسی معترض است.
✍️شاید تکرار فریاد اعتراضی علیه دیوار کوتاه و مظلوم حجاب و ایجاد بدبینی دائمی نسبت به حجاب و عفاف چیزی جز فریاد و اعتراض بی خاصیتی و بی عملی هزاران هزار عالم و مدرسه علوم دینی است که اصولا ماهیت وجودی خود را فراموش و نسبت به شاگردی امام صادق علیه السلام را گم کرده اند.
✍️دهها مرجع تقلید دینی و صدها عالم و هزاران طلبه دینی که خود را در حلقه ی تربیتی مردم شهرشان ندیده و شاید مقصرترین می دانند لابد هنوز شدت تکرار و تبدیل به روزمرگی شدن را آفت دینداری و اثرپذیری نمی بینند که هر روز بر افزایش تکرار توصیه خوانی اصرار دارند.
✍️ترکها برخلاف دوره ی چند صد ساله عثمانی ، حاکمان و دولتمدارانشان را مترادف دین ندانسته ، اعمال ناصواب دولت را از دین نمی بینند و تغییر دولت و مردان حکومت را به تغییر یا مخالفت با دین تعبیر نمی کنند . اما رفتار اجتماع در شهر قم مانند هر نقطه دیگر کشورمان می تواند دقیقا نقطه ی مقابل باشد علی الخصوص که همچنان بر تطبیق دین و دولت اصرار داریم.
✍️شاید به همین دلیل است که مخالفت با ارکان دولت بطور معمول و با طی مراحلی به فساد فی الارض و حتی محاربه تعبیر و به اشد ممکن مورد برخورد قرار می گیرد ، چرا که از انکار افراد به غلط انکار ضروریات دینی و مذهبی  برداشت می شود و متقابلا جامعه نیز به حق اما به غلط مسند نشینان را مترادف دین و مذهب شناخته و قضاوت می کنند.
✍️شاید فرصت مناسبی است تا حوزه های علمیه دقیقا با ادعایی که در مورد رفتار غیر متعارف اجتماعی مردمان قم دارند بیش و پیش از قم شناسی و محکوم و مرتد سازی مردم شهر که قطعا عاشقان ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام بوده و هستند به دلایل سقوط اثرگذاری علما و حوزه ها بیندیشند که خود مدعی بی اثری هستند.

  تعداد بازديدها: 4104
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=86697
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.