تاريخ انتشار: 27 تير 1399 ساعت 23:05:48
استراتژی بزرگ و سند چشم انداز

✍️سند چشم انداز ۲۰ ساله ایران را شاید هیچ کس جز دست اندکاران تدوین سند نخوانده باشند ، اما دستگاههای بهره مند از بودجه عمومی موظفند در تدوین هر برنامه ۵ ساله و سالانه بعنوان سند بالادستی به آن اشاره کنند . سند چشم انداز قبل از مادر بزرگ و مادرش (راهبرد و سیاستهای کلی نظام) و بعد از فرزندش (برنامه های پنج ساله) متولد و جز هزینه و مزاحمت دستگاهی هیچ خروجی نداشته است.
✍️استراتژی بزرگ چین با رهبری دنگ شیائو پینگ حدود ۱۹۷۶ تدوین شد . شیائوپینگ برای تحقق اهدافی در چشم انداز ۵۰ ساله تفکر مبتنی بر صلح و همزیستی رقابتی را جایگزین تفکر گسترش انقلاب کمونیستی  مائوئیستی کرد . پینگ ضمن همراهی و بهره گیری از سپر دفاعی بلوک شرق به رهبری شوروی از بروز هر سطحی از تنش با بلوک غرب به رهبری آمریکا اجتناب و به مرور چین را از فهرست دشمنان جهان غیر کمونیست خارج دساخت
✍️چین با اتکا بر استراتژی بزرگ موفق شد حدود ۳۰ میلیارد دلار ارزش افزوده (۱۹۷۶) را به حدود ۴۰ هزار میلیارد دلار (۲۰۲۰) ارتقاء دهد . موفق گردید با ۳۰ میلیارد ارزش افزوده ۱۹۷۶ مبلغ ۵۶ میلیارد دلار در گردش اقتصاد بین الملل مشارکت کند ، چنانکه امروز از چین بعنوان بزرگترین شریک تجاری تمامی کشورها نامبرده می شود . استراتژی بزرگ بدون آنکه هیچ دولت و کشوری چین را تهدید و رابطه با چین را غیر دوستانه بشناسد با موفقیت کامل طی شده است.
✍️سند چشم انداز بی آنکه به هیچ هدفی دست یابد و بی آنکه توسط هیچ دستگاهی جدی و قابل اجرا تلقی شود با طرح شعار[...] رسیدن ایران به جایگاه اول منطقه ، جنگی ناخواسته را به تمامی بازیگران منطقه و کشورهای حوزه پیرامونی اعلام کرد . جالب اینکه هدف گذاری چشم انداز به شکلی غیر معقول تنظیم و فراتر از شاخص های ملی با احتساب شاخص رشد و پیشرفت سایر کشورها تنظیم شده است که برای اثبات [...] ناکارآمدی سند کافی است.
✍️چین امروز بعنوان دومین قدرت اقتصاد جهان بدون ابتلا به مشکلات امنیتی و سیاسی مدل آمریکا به آینده جهان چینی می اندیشد و ما هنوز و هر روز باید شاهد اعلام تولد محصولات ملی باشیم . محصولاتی که طی روزهای بعد به دلیل عدم دریافت ارز و مفافیت های پر تعداد دولتی و مشکلات واردات قطعات متوقف و مجددا با نامی دیگر در پروسه افتتاح قرار می گیرند.
✍️چین امروز هیچ نقطه کره خاکی را نمی شناسد که با افتخار میزبان سرمایه و محصولاتش نباشد و ما به فرمایش وزیر امور خارجه ، کشوری را نمی شناسیم که حتی مایل به میزبانی دیپلمات ارشد کشورمان باشد.
✍️چین براساس پیشنویس موافقتنامه پیشنهادی ایران می تواند در برابر امتیازات دریافتی که هنوز اعلام نشده است با سرمایه گذاری مبلغی حداکثر معادل ۱۰٪ ارزش افزوده یک سالش طی ۲۵ سال تنظیم کننده شرایط اقتصادی ایران باشد ، ایرانی بنابر ادعای مقامات ارشدش در دولت ، مجلس و قوه قضاییه هنوز نمی داند درآمد ۷۰۰ میلیارد دلار نفتی ۹۲-۸۴ را چگونه و کجا هزینه و تمام شده است.
✍️چین هیچ دلار و یوان را بدون محاسبه دقیق سود و زیان هزینه نکرده و نخواهد کرد و ما هنوز در انتظار ارائه پاسخ روشن مسئولین به سوال دکتر فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در مورد نحو ه ی هزینه کرد ۳۰ میلیارد دلار بودجه سری در پرونده سوریه هستیم.
✍️بررسی شرایط ایران در توافق ۲۵ ساله با چین فارغ از اینکه طرف چینی چه منافع بلند مدتی را پیش بینی ، برنامه ریزی و دنبال خواهد کرد حتما در گرو درک عملکرد مبتنی بر برنامه گریزی و مبهم سازی ما است . باید به یاد داشته باشیم که در حالی دیوار چین از مهمترین اهداف گردشگری جهان محسوب می شود که از دیوار بزرگ گرگان در کشورمان هیچ نشانی نیست . نباید فراموش کنیم کشور ما می تواند با افتخار میزبان رئیس جمهوری باشد که قطعنامه های الزام آور شورای امنیت و سند چشم انداز کشورش را همزمان کاغذ پاره می نامید.

  تعداد بازديدها: 4475
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=86750
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.