تاريخ انتشار: 15 مهر 1399 ساعت 22:07:26
موضع مشترک ایران و ... !!!

✍️اینکه ایران و آمریکا و ... در موضوعات بین المللی از موضع و رای مشترک برخوردار باشند بسیار بدیهی و طبیعی است چنانکه در گذشته موارد متعددی را می توان با مراجعه به آراء بی سر و صدای کشورها در موضوعات مختلف مورد بحث در نشست های مجمع عمومی یا سازمانهای تخصصی سازمان ملل برشمرد که به معنای همفکری یا اشتراک در اهداف نیست.
✍️اما حمایت رسمی ایران همراه با اعلام حمایت دکتر ولایتی بعنوان مشاور امور بین الملل رهبری یا نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه استانهای آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، اردبیل و زنجان همزمان با آمریکا و رؤیم اشغالگر قدس از کشور آذربایجان در نوع خود بی نظیر و جالب توجه است.
✍️بهرحال تصادفا ایران ، ترکیه ، آمریکا و اسرائیل در موضوعی به نام قره باغ و درگیری ارمنستان و آذربایجان موضع واحدی مبنی بر ضرورت عقب نشینی ارمنستان رسیدند . اینکه مانند بسیاری موارد مشابه اگر بررسی موضوع به نشست دو طرف و حاکمیت قره باغ و کشورهای فعال و ذینفع احاله گردد ، جالب تر خواهد بود.
✍️البته می توانیم مانند ورزش برای پرهیز از مواجهه با ورزشکار اسرائیلی صحنه را ترک یا با تغییر موضع به حمایت از مواضع ارمنستان اقدام کنیم تا در صورت شکل گیری مذاکرات ۱+۲+۵ ناچار از پذیرش جبهه واحد با آمریکا و اسرائیل نباشیم ، اما نکته اینجا است که با چنین انتخابی با ائمه جمعه ، ولایتی و صاحبان مواضع مشترک با آمریکا و اسرائیل در حمایت از آذربایجان در برابر ارمنستان چه باید کرد؟
✍️ارمنستان شاید از همراه ترین کشورها با ایران باشد بطوری که آذربایجان طی  سه دهه گذشته هرگز در همسویی با ایران چنین نبوده است از طرفی آذری زبانان کشورمان که بخش بزرگی از ایران را تشکیل می دهند به منطق ، مذهب و عاطفه دل در گرو پیروزی آذربایجان دارند ، چنانچه نماینده ولی فقیه و ائمه جمعه چهار استان از اولین کسانی بودند که موضع گیری کردند.
✍️اقلیت نجیب ، شریف ، محب اهل بیت و به شدت ایرانی ارامنه کشور را که از تعلق خاطر به ارمنستان نیز برخوردارند را نباید و نمی توان فراموش کرده یا نادیده گرفت. ارامنه ایران قطعا در اعلام نظر از آزادی عمل ائمه جمعه و ولایتی و بسیاری دیگر برخوردار نبوده و قطعا نمی توانند مانند هموطنان آذری در حمایت از ارمنستان به تجمع خیابانی اقدام کنند یا حتی توسط نمایندگان ارمنی مجلس قرائت بیانیه داشته باشند.
✍️شاید سوال مناسبی است که هموطنان ارامنی که در جنگ نیز شهدا و ایثارگری ها داشتند از این پس بعنوان ایرانی ارمنی دوستدار ارمنستان در بین سایر هموطنان چه احساسی خواهند داشت؟
✍️الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان  طی این روزها از ترکیه ، آمریکا ، اسرائیل و ایران به پاس حمایت از مواضع آذربایجان قدردانی و تشکر کرد. حال اگر آذربایجان برای تقویت قدرت نظامی علاوه بر تسلیحات از اسرائیل رسما کمک مستشاری و لجستیک و همزمان ایران را هم به کمک بخواهد تکلیف چیست؟
✍️اگر دوری و نزدیکی با اسرائیل از شاخص های کم و کیف روابط با ایران محسوب می شود. تفاوت آذربایجان و بحرین یا امارات در چیست؟ آیا رابطه امارات ، بحرین و آذربایجان با اسرائیل متفاوت و به خوب و بد قابل تفکیک هستند،؟ بهرحال تقابل مواضع ایران و روسیه در رویارویی آذربایجان و ارمنستان هم در نوع خود موضوعی قابل تامل و روسیه عدم همسویی ایران با کشورش را نادیده نخواهد گرفت ، علی الخصوص که روسیه از ابتدا نسبت به انتقال نیروهای خارجی ضد بشار اسد مانند جبهه النصره (که سال ها توسط نیروهای نظامی اعزامی ایران سرکوب شدند) توسط ترکیه به منطقه قره باغ هشدار داده است.۱۶مهر۹۹

  تعداد بازديدها: 3056
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=87361
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.