تاريخ انتشار: 10 آبان 1399 ساعت 23:03:36
التماس نخبگان و مهاجران

✍️دکتر عیسی زاده دانش آموخته و مدرس دانشگاه امام حسین (ع) اظهار کرد: ایرانیان زیادی از آمریکا ، کانادا ، استرالیا و ... از من می خواهند برای بازگشت به ایران کمک کنم.
✍️سردار عیسی زاده رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و سایر مراجع ذی ربط حتی رسانه و گروه های اجتماعی طی روزهای گذشته نسبت به حادثه دلخراش واژگونی قایق مهاجرین غیر قانونی در کانال مانش که متاسفانه به مرگ دلخراش رسول جوان ۳۵ ساله ایرانی همسر و سه فرزندش(۱.۵ ، ۶ و ۹ ساله) هم منجر شد بی تفاوت و ساکت بودند.
✍️اعطای جایزه شرودینگر به بانوی جوان لاله حق‌وردی نابغه فیزیک انسیتو هلمهو لتز مونیخ یادآور نابغه ریاضی زنده یاد مریم میرزاخانی است ، نوابغ جوانی که به دلایل مختلف کسب موفقیت را در نقاط دیگری از دنیا دیدند باوری که به مهاجرت صدها هزار و شاید چند میلیون ایرانی از مریم و لاله تا خانواده مرحوم رسول ، همسر و فرزندانش انجامید.
✍️مرحوم امیرکبیر وقتی اولین گروه دانش آموز نخبه کشور را انتخاب و برای کسب علوم روز روانه اروپا کرد یا داروالفنون را تاسیس و اساتیدی به نام را از چند کشور جهت تدریس به تهران آورد هرگز نمی توانست تصور کند روزی ایران به تنهایی با ۲۶۴۱ واحد آموزش عالی بیش از مجموعه کشورهای ژاپن ۹۸۷ ، آلمان ٤١٢ ، انگلیس ٢٩١، کانادا ٣٢٩ ، ایتالیا ٢٣٦ و هلند ٤٢٣ واحد دانشگاهی داشته باشد.
✍️برای ما هم قطعا قابل باور نیست که ایران حتی به نسبت سرانه جمعیت در برخورداری از واحد آموزش عالی از آمریکا با ۳۲۸۰ واحد پیشی گرفته و چین ۲۴۸۱ و هند ۱۶۲۰ واحد دانشگاهی پس از آمریکا و ایران قرار داشته باشند.
✍️نکته اول اینکه براساس آخرین اطلاعات موجود وزارت علوم در سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۳۰۰ مؤسسه و مرکز آموزش دانشگاه جامع علمی کاربردی ، ۸۰ واحد و مرکز دانشگاه پیام نور ، ۶۰ واحد دانشگاه آزاد اسلامی و ۴۹ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی به دلیل نداشتن ثبت نام دانشجو تعطیل شدند.
✍️نکته دوم اینکه در کنکور سالجاری ۵۰٪ حائزین رتبه حق انتخاب رشته از انتخاب رشته امتناع و براساس اعلام سازمان سنجش حدود ۴۹٪ حائزین در انتخاب رشته شرکت کردند.
✍️نکته سوم اینکه مراکز ایرانی در جمع ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان جایی نداشته و آمریکا با ۵۶ دانشگاه و انگلیسی ۷ ، استرالیا ۶ ، آلمان ۵ دانشگاه ژاپن ۴ ، فرانسه ۴ ، کانادا ۴ ، سوئیس ۴ ، ایتالیا ۳ به ترتیب در فهرست برترین ها هستند البته دانشگاه  شریف ، امیرکبیر و تهران به ترتیب در جایگاه ۴۳۲  ،  ۴۹۸ و ۷۵۰ فهرست هزار دانشگاه برتر دیده می شوند.
✍️نکته چهارم اینکه آمریکا در کسب جوایز نوبل بعنوان مهمترین اتفاق علمی جهان در تمامی ادوار و رشته ها کاندید داشته و با دریافت بیش از ۸۶٪ نوبل اقتصاد ، ۴۵٪ نوبل فیزیک ، ۴۰٪ نوبل شیمی ، ۴۵٪ نوبل پزشکی با فاصله معنادار در صدر فهرست نظریه پردازی و تحقیقات علمی جهان قرار دارد ، در حالیکه در نوبل ادبیات و صلح با ۱۱٪ از صدر نشینی نسبی برخوردار است.
✍️نکته پنجم اینکه بیش از ۸۰٪ وزرا و مقامات کشورهای پیشرفته مانند آمریکا ، انگلیسی ، آلمان ، چین و .... دارای مدرک کارشناسی متناسب با شغل هستند در حالیکه بالغ بر ۹۵٪ وزرا و مقامات ایرانی دارای مدرک دکتری و همطراز هستند ، مدارکی که غالبا در حین دوران مدیریت و در رشته های علوم سیاسی ، مدیریت دولتی ، مدیریت دفاعی ، .... مراکز تحصیلات تکمیلی درجه ۳و ۴ دریافت شده اند.
✍️البته برای بررسی چرایی وقوع طیف گسترده مهاجرت ایرانیان علی الخصوص نخبگان و نوابغ علمی حداقل ده ها هزار نفر ساعت جلسات کارشناسی مدیریتی برگزار و هنوز در این نقطه قرار داریم و پس از صدها میرزاخانی نابغه ریاضی باید شاهد حضور الله وردی نابغه فیزیک یا مهاجرت غیر قانونی توام با حادثه دلخراش خانواده مرحوم رسول ایران نژاد باشیم.
✍️اینکه چرا تولید علم و دانش آموختگان توانمند در سیستم تحصیلات تکمیلی کشورمان به رخوت غیر قابل درمان و فروپاشیده است نیازمند بررسی علمی بدون پیشداوری است که قطعا از عهده سیستم مدیریت دانشگاهی کشورمان خارج است . مدیریت آموزشی که علی رغم ترکیب ۶۵٪ ورودی دختران به دانشگاه نیمه دوم هفتاد و دهه هشتاد قادر به درک ضرورت تغییر ترکیب ۳۰ به ۷۰ خوابگاه و سلف به نفع دختران نبود . سیستم آموزشی عالی که علی رغم برخورداری از ۶۵٪ دانشجو و ۴۰٪ هیات علمی خانم جز دانشگاه الزهرا حتی یک رئیس دانشگاه خانم نداشته و ندارد.
✍️اما در کشورمان که در ۲۰۲۰ و در آستانه ۱۴۰۰ هنوز هم درگیر بحث صلاحیت و توانمندی مدیریت بانوان است و هنوز اعطای مدیریت عالی به بانوان استثناء و از الطاف حاکمیتی اعلام می شود . آیا نباید در دهه آینده هم توقف و کاهش مهاجرت به قیمت فجایع از جنس مرگ دلخراش خانواده ایران نژاد و خروج نخبگانی مانند نوابغ جوان میرزاخانی و الله وردی را جدی گرفت. ۱۰آبان۹۹

  تعداد بازديدها: 3202
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=87563
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.