تاريخ انتشار: 14 اسفند 1399 ساعت 23:20:04
مسئولیت و اختیار

✍️دکتر محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: برخی برای توجیه ناکامی ها به نداشتن اختیار متناسب با مسئولیت محوله اشاره می کنند که قابل قبول نیست. مرحوم هاشمی تنها رئیس جمهوری بود که نگفت قدرتش کافی نیست.
✍️اینکه مرحوم آیت الله هاشمی هرگز از محدودیت اختیارات گلایه نداشت حتما به این گزینه می ماند که مدعی شود مرحوم حضرت امام(س) از محدودیت اختیارات گلایه نداشتند که در عین صحت به دلیل تفاوت ماهوی جایگاه منحصر به فرد مرحوم آیت الله هاشمی در دوران مبارزه ، نزدیکی به امام ، مسئولیت پذیری ، مسئولیت فرماندهی جنگ و جانشینی فرماندهی کل قوا ، مرجعیت رجوع تمامی گروه ها و سلایق فکری - سیاسی و ... با هیچ یک از مقامات به استثنای امام قابل مقایسه نبوده و نیست.
✍️دکتر هاشمی می دانند بنابر خاطرات مرحوم آیت الله هاشمی و مقام معظم رهبری حتی در انتخاب و برکناری مرحوم آیت الله منتظری تمامی مقامات عالی تنها به واسطه مرحوم هاشمی به گفتگو و مباحثه با امام اقدام کردند. شاید برای بسیاری جالب باشد که مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری حتی پیشنهاد نچندان مهم گرفتن اختیار و مسئولیت ساخت و اتمام مصلای تهران (امام جمعه تهران) را هم به امضای خود و مرحوم آیت الله هاشمی تنظیم و تقدیم امام کردند.
✍️بنابر خاطرات مرحوم آیت الله هاشمی که در دوران حیات تمامی مقامات و مسئولین و اهل سیاست پس از انقلاب اسلامی منتشر گردید و هرگز مورد اعتراض و انکار کسی قرار نگرفته است، ایشان در تمامی ادوار حتی در روزهای بی مهری که می دیدند محور و مرجع رجوع یکایک مقامات رسمی و غیر رسمی کشور بودند و تقریبا تمامی صاحبان تفکر سیاسی تا سطوح مدیران برای ارائه گزارش کار ، توضیح برنامه ها ، اخذ رهنمود ، کسب حمایت و توصیه حکومتی به سایر مقامات و دستگاه ها و ... به ایشان رجوع می کردند لذا رجوع و گلایه مرحوم به دیگران اصولا معنایی نداشت.
✍️دکتر محسن هاشمی به خوبی می دانند که مرحوم آیت الله هاشمی نیز حداقل بنابر موارد صریح مندرج در خاطرات سال های ریاست جمهوری در اتخاذ تصمیمات دولت ناچار از توجه به ملاحظاتی بودند. محدودیتهایی که به واسطه فشار وارده توسط گروه های قدرت تحمیل می شد، تغییر برخی از وزیران در حین دوره اول یا آغاز دور دوم ریاست جمهوری دقیقا به همین معنا بود.
✍️اما همانطور که دکتر هاشمی اشاره کردند مرحوم مهندس بازرگان نخست وزیر ، دکتر بنی صدر رئیس جمهور و شهید رجایی نخست وزیر ، مقام معظم رهبری رئیس جمهور و مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر ، حجت الاسلام خاتمی رئیس جمهور ، دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور و حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور متفقا بر مسئولیت های محوله غیر متناسب با اختیارات تاکید کردند، اختلافاتی که حداقل در دوران ریاست جمهوری بنی صدر ، شهید رجایی ، مقام معظم رهبری ، میرحسین موسوی به شدت بروز و ظهور داشت تا جایی حتی اعلام نظر یا فرمان امام هم در مواقعی به سختی کارگشا بود.
✍️شاید سوال درست این باشد که چرا طی سال های مذکور گروهی از سوی روسای جمهوری ، مجالس ، شورای نگهبان ، مجمع تشخیص مصلحت یا مجموعه دفتر مقام معظم رهبری و حتی مراکز دانشگاهی مانند دانشکده ها و مراکز مطالعاتی و پژوهشی حقوقی نسبت به انجام کاری علمی و پژوهشی مبتنی بر تجربه سه رئیس جمهور طی شش دوره ریاست جمهوری انجام  نشده است؟ چرا روسای جمهور علی رغم باور به اشکال مذکور راسا دستور انجام مطالعه علمی و میدانی شناخت موارد عدم تناسب مسئولیت و اختیار رئیس جمهور را جهت ارائه به رهبری و جامعه صادر نکردند؟
✍️شاید راهکار معقول برای بررسی ادعای حداقل سه رئیس جمهور پیاپی در عدم تناسب مسئولیت و اختیار ، استفاده از کمیته تخصصی متشکل از اعضای علمی دارای پایه دانشیاری و استادی دانشکده های حقوق چند دانشگاه معتبر و اصلی کشور است. کمیته تخصصی که فارغ از گرایش سیاسی با تاکید بر تحقق مشروعیت دینی ، افزایش مقبولیت مدنی ، مناسب سازی تعاریف کلیدی مانند رسالت ، آرمان ها ، اهداف یا رویکردها تا مطالعه و پیشنهادات جایگزین مبنی بر حذف اختیارات موازی و کاهش تعارضات درونی و تعریف دقیق و کاهش تفسیر پذیری ارائه کنند. نتایج مطالعات علمی که بتواند پس از طی مراحل و اخذ موافقت مجاری قانونی مندرج در اصل ۱۷۷ قانون اساسی اعمال گردد. قانونی که مبتنی بر عقلانیت علمی و ۴۲سال تجربه حکومت داری و اراده جامعه در آستانه ورود به سال ۱۴۰۰ شکل گرفته باشد.۱۴اسفند۹۹

  تعداد بازديدها: 2746
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=88887
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.