تاريخ انتشار: 08 فروردين 1400 ساعت 23:57:23
موعود بزرگ

امام خمینی (ره) درباره نیمه شعبان و تولد این موعود بلندمرتبه می فرماید: اگر عید ولادت حضرت رسول (ص) بزرگترین عید است برای مسلمین از باب اینکه موفق به توسعه آن چیزهایی که میخواست توسعه بدهد نشد، چون حضرت صاحب سلام الله علیه این معنا را اجرا خواهد کرد و در تمام عالم زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد به همه مراتب عدالت، به همه مراتب دادخواهی، باید ما بگوییم که عید شعبان، عید تولد حضرت مهدی سلام الله علیه بزرگترین عید است برای تمام بشر.

جماران: حجة بن الحسن العسکری (ع) در نیمه شعبان سال 255 قمری در سامرا دیده به جهان گشود. امام خمینی (س) درباره نیمه شعبان و تولد این موعود بلندمرتبه می فرماید:

ونرید آن نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین (قصص، آیه۵)؛و اراده کردیم بر مستضعفان زمین، منت گذاریم و آنان را پیشوایان و وارثان جهان گردانیم.

تحقق این وعده بزرگ الهی با ظهور موعود عظیم الشأن جهان، مهدی فاطمه سلام الله علیه خواهد بود. انشاالله

حجة بن الحسن العسکری (ع) در نیمه شعبان سال 255 قمری در سامرا دیده به جهان گشود. مادرش ملیکه نام داشت که به نرجس و ریحانه شهرت یافت. وی بانویی بزرگوار، مطهر و حق شناس بود.

بقیة الله، صاحب الزمان، منتظَر، خلف صالح، مهدی و صاحب الامر از القاب مشهور امام زمان (ع) است. ایشان حدود 70 سال در غیبت صغرا بسر برد و سپس غیبت کبرای آن حضرت آغاز گردید و تاکنون ادامه دارد.

فروتنی، شجاعت، علم و سایر مکارم الاخلاق در حضرت گرد آمده و در میان اصحاب و یاران و شیفتگان به سرآمدترین مردمان شهرت دارد، چنانکه نواب خاصه آن حضرت نیز از سرآمدان روزگار خویش بودند.

امام خمینی (ره) درباره نیمه شعبان و تولد این موعود بلندمرتبه می فرماید:

اگر عید ولادت حضرت رسول (ص) بزرگترین عید است برای مسلمین از باب اینکه موفق به توسعه آن چیزهایی که میخواست توسعه بدهد نشد، چون حضرت صاحب سلام الله علیه این معنا را اجرا خواهد کرد و در تمام عالم زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد به همه مراتب عدالت، به همه مراتب دادخواهی، باید ما بگوییم که عید شعبان، عید تولد حضرت مهدی سلام الله علیه بزرگترین عید است برای تمام بشر. (صحیفه امام، ج 12، ص481-482). ایشان در ادامه میفرماید:

این عید، عید تمام بشر است. تمام بشر را ایشان هدایت خواهند کرد ان شاء الله و ظلم و جور را از تمام روی زمین برمیدارند به همان معنای مطلقش، از این جهت این عید، عید بسیار بزرگی است...

ما باید در اینطور روزها و در اینطور ایام الله توجه کنیم که خودمان را مهیا کنیم از برای آمدن آن حضرت. (همان)

امام خمینی همچنین در قصیده بلندی به مناسبت عید سعید شعبان و مصادف شدن آن با بهار و نوروز، چنین یاد می کند:

کی چنین خرم بهاران دیده چشم اهل ایران/

کرده نوروز کهن از تو خیال نوجوانی/

یا خداوند این بساط عیش را کرده فراهم/

تا به صد عزت نماید از ولیش میهمانی/

حضرت صاحب زمان، مشکوة انوار الهی/

مالک کون و مکان، مرآت ذات لامکانی/

مظهر قدرت، ولی عصر، سلطان دو عالم/

قائم آل محمد، مهدی آخر زمانی/

...

قرنها باید که تا آید چنین عیدی به عالم/

عید امسال از شرف زد سکه صاحبقرانی

امام مهدی (عج) به عنوان منجی بشریت و دوازدهمین امام شیعیان شناخته شده است. موعودی که خلاصه وجودی همه انبیا و ائمه و اولیای الهی است. ظهورش نجات بخش بشریت از همه ظلمها، ظلمتها، بی عدالتی ها، نابرابری ها و حیات‌آفرین خواهد بود. همو که فخر اولیا و خاتم اوصیای الهی است و ملیونها ملیون چشم در انتظار اوست تا با قدومش جهان بشریت را نجات بخشد و ظالمان و خودخواهان و مستکبران عالم را نابود گرداند. او امید همه انسانهای دربند و گرفتار جور و ستم است. امام خمینی (ره) در وصف ایشان می فرماید:

آنکه خلیفه حق در ملک و ملکوت، و وجودش گنجینه اسمای خدای حی لایموت است، امام غائب و منتظَر و ثمره و ولیده‌ اولیای گذشته که جانهای ما فدای او باد. (صحیفه امام، ج1، ص17)

ایشان همچنین در تفسیر «والعصر» یکی از احتمالاتی را که بیان می دارد، عصاره انسانیت است:

والعصر ان الانسان لفی خسر. «عصر» انسان کامل است؛ امام زمان – سلام الله علیه – است. یعنی عصاره همه موجودات. قسم به عصاره همه موجودات، یعنی قسم به انسان کامل. (همان، ج8، ص327)

برای شناخت حضرت مهدی (عج) نیاز است تمام متفکران به ویژه اندیشمندان جهان اسلام، مطالعات وسیعی داشته باشند و همه ابعاد وجودی آن حضرت را مورد مطالعه قرار داده و برای جامعه بشری، تشریح نمایند و تنها به ذکر یاد و نام حضرت و برگزاری جشن و سرور اکتفا نشود.

بیان ویژگهای وجود امام زمان (عج) و یاران آن حضرت نیاز امروز جامعه ما و همه جوامع بشری است، زیرا آن حضرت منجی است و ما نیازمند شناخت او هستیم تا بتوانیم به او یاری رسانیم و به واقع، از دوست داران و یاران حضرت شویم؛ و این همه تنها با شعار محقق نخواهد شد. انتظار نیازمند اعتراض، و اعتراض نیازمند تلاش و کوشش برای برون رفتن از وضع موجود است، زیرا ایشان مفسر و مبین واقعی معرف قرآن است.

امام خمینی در وصف آن حضرت به عنوان بیان کننده معارف قرآن می فرماید:

اما شارح و مبین آن؛ ذوات مطهره معصومین از رسول خدا تا حجت عصر عجل الله فرجه که مفاتیح وجود و مخازن کبریا و معادن حکمت و وحی و اصول معارف و عوارف و صاحبان مقام جمع و تفصیلند. (آداب الصلوة، ص184)

شناخت حضرت مهدی (عج) به درک حضور آن حضرت در همه عوالم است که با تمام وجود نیازمند احساس حضور در وجود ماست و با این نگاه است که انسان به مراقبت و مواظبت می پردازد و ظاهر و باطن زندگی خویش را امام زمانی می سازد و به اخلاق و فضائل انسانی-الهی آن حضرت متصف می گردد و در همه لحظات زندگی، مواظبت خواهد داشت.

حسن ختام این نوشتار را به کلام بلند امام خمینی (ره) که هشداری برای همگان است اختصاص می دهم:

شما الان تکلیف دارید، شما الان تحت نظر هستید. تحت نظر خدا هستید. تحت نظر امام زمان سلام الله علیه هستید. شما را مراقبت می کنند. نامه اعمال شما را به امام زمان عرضه می دارند. باید متوجه باشید مبادا از این اختیاراتی که حالا پیدا کردید، از این قدرتی که حالا پیدا کردید، از زیر بار آن قدرت ظالم بیرون رفتید، خودتان یک قدرت ظالمه باشید .. مبادا به برادران خودتان تعدی کنید. مبادا یک کسی را بیجا بگیرید. به واسطه اغراض شخصی که دارید، یک کسی را بیجا محاکمه کنید. یک کسی را بیجا محکوم کنید. (صحیفه امام، ج8، ص284-285)

 برای ما که در انتظار منجی هستیم و حکومتی همچون حکومت آن حضرت را خواهانیم، باید توجه داشته باشیم که  روایات بسیاری برای حکومت امام زمان ، خصوصیاتی بیان داشته اند که جای مطالعه و تأمل فراوان دارد. از جمله:

1. حکومت حضرت جهانی است

2. سطح خرد و اندیشه ها ترقی می یابد.

3. محور حکومت آن حضرت قرآن است.

4. عدالت بر سرتاسر عالم حاکم می شود.

5. ظلم و ستم برچیده می گردد.

6. سراسر جهان، آباد و آبادانی می گردد.

7. آزادی و آزادگی حکم فرما میشود.

و.....

  تعداد بازديدها: 1814
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=89098
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.