تاريخ انتشار: 15 فروردين 1400 ساعت 01:36:08
رأی الیوم: عادی‌سازی رسمی روابط ریاض و تل‌آویو نزدیک است

پایگاه خبری-تحلیلی رأی الیوم با انتشار یادداشتی از «حماد صبح» نویسنده فلسطینی پیش‌بینی کرد که عادی‌سازی رسمی روابط ریاض و تل‌آویو در آینده نه چندان دور صورت بگیرد. رأی الیوم به طرح اخیر سعودی برای کاشت ۵۰ میلیون درخت در خاورمیانه؛ پروژه‌ای که زمینه را برای نزدیک شدن و عادی‌سازی روابط با تل‌آویو فراهم می‌کند و در عین حال، به اظهارات دور روز پیش «فیصل بن فرحان» شاهزاده و وزیر امور خارجه عربستان سعودی اشاره می‌کند که در گفت‌و‌گو با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «نمی‌داند که آیا معامله‌ای برای عادی‌سازی قریب‌الوقوع میان عربستان سعودی و اسرائیل در کار است یا خیر»

فارس: پایگاه خبری-تحلیلی رأی الیوم با انتشار یادداشتی از «حماد صبح» نویسنده فلسطینی پیش‌بینی کرد که عادی‌سازی رسمی روابط ریاض و تل‌آویو در آینده نه چندان دور صورت بگیرد.

این وبگاه به نقل از حماد صبح می‌نویسد که رژیم سعودی تشنه‌لب در حال چرخش به دور برکه عادی‌سازی رسمی روابط با اسرائیل است که این چرخش قراین بسیاری داشته که هر از گاهی همراه با شرایط مناسب یا مناسب پدیدار شده است.

این نویسنده فلسطینی به اظهارات «بندر بن سلطان» رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی در اکتبر سال ۲۰۲۰ اشاره می‌کند که گفته بود زمان آن فرا رسیده است که عربستان سعودی ابتدا به منافع خاص خود به عادی‌سازی روابط با اسرائیل نگاهی بیفکند.

در این یادداشت همچنین گریزی زده شده به اقدام مصر در به رسمیت‌ شناختن مالکیت عربستان سعودی بر جزیزه‌های «تیران» و «صنافیر» برای ایجاد ارتباط جغرافیایی مستقیم میان عربستان و فلسطین اشغالی و همچنین پروژه شهر «نئوم» در شمال غرب عربستان که شرکت‌های صهیونیستی هم‌اکنون در حال فعالیت در آن هستند تا این شهر در آینده به مرکز تلاقی فراگیر اقتصاد،‌ تجارت و گردشگری دو طرف تبدیل شود.

رأی الیوم به طرح اخیر سعودی برای کاشت ۵۰ میلیون درخت در خاورمیانه؛ پروژه‌ای که زمینه را برای نزدیک شدن و عادی‌سازی روابط با تل‌آویو فراهم می‌کند و در عین حال، به اظهارات دور روز پیش «فیصل بن فرحان» شاهزاده و وزیر امور خارجه عربستان سعودی اشاره می‌کند که در گفت‌و‌گو با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «نمی‌داند که آیا معامله‌ای برای عادی‌سازی قریب‌الوقوع میان عربستان سعودی و اسرائیل در کار است یا خیر».

نویسنده در ادامه با تعجب می‌پرسد که وزیر امور خارجه عربستان سعودی در این خصوص چیزی نمی‌داند آن هم در حالی که خود در دل این گام است! و می‌افزاید عجیب بودن این نفی در اینجا خود اثباتی روشن و در عین حال پنهان است مبنی بر اینکه عادی‌سازی رسمی روابط آرام آرام در حال نزدیک شدن است.

در ادامه آمده است که اظهارات اخیر بن فرحان خود گواهی است بر کج شدن مسیر ریاض به سمت عادی‌سازی رسمی و علنی با تل‌آویو درست آنجا که گفت: «عادی‌سازی جایگاه اسرائیل در منطقه خاورمیانه فواید عظیمی برای تمام منطقه خواهد داشت و از نظر اقتصادی، اجتماعی و امنیتی بسیار سودمند خواهد بود».

رأی الیوم همچنین نوشته است که قاعدتا امارات و بحرین نمی‌توانستند روابط خود با اسرائیل را اینگونه فراگیر عادی‌سازی کنند مگر با موافقت رژیم سعودی که اظهارات «الی کوهن» رئیس موساد در تاریخ هفدم ماه مارس گذشته خود مهم‌ترین مهر تأیید بر نزدیک بودن عادی‌سازی روابط رژیم سعودی با اسرائیل است.

رئیس موساد پیش‌بینی کرده بود که عربستان سعودی یکی از سه کشوری عربی باشد که به عادی‌سازی روابط با اسرائیل نزدیک می‌شود و در عین حال، وعده «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره نزدیک بودن زمان افتتاح خط پروازی میان تل‌آویو و مکه نیز خود تأییدی بر این امر است.

نویسنده با جلب توجه‌ها به استفاده نتانیاهو از نام مکه مکرمه و نه ریاض می‌گوید: «اما اینکه وزیر [خارجه سعودی] لزوم حل مشکل فلسطین را پیش از عادی‌سازی رسمی روابط کشورش با اسرائیل مشروط می‌کند، این شرط‌گذاری‌ها گذراست و او یقینا می‌داند که اسرائیل هیچ یک از مشکلات فلسطینیان را حل نخواهد کرد».

رأی الیوم آورده است که انصراف از این شرط‌گذاری‌ها در لحظه سازگار شدن با یکدیگر بسی آسان است؛ سازگاری که بی‌شک در حال نزدیک شدن است و انگیزه‌های انجام این عادی‌سازی روابط و امتیازات وسوسه‌کننده آن در سیاست‌های رژیم سعودی قوی‌تر، بیشتر و مهم‌تر از حل مشکل فلسطین است.

در ادامه این یادداشت آمده است که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در حال حاضر کنترل رژیم سعودی را به دست دارد و در ادامه اشاره شده است به سفر او در سال ۲۰۱۸ به آمریکا و اظهارات او در جمع برخی شخصیت‌های یهودی که طبق این یادداشت او در آن جمع گفته بود: «اگر کشورش صد مشکل داشت، فلسطین مشکل شماره صد بود» یا به عبارتی دیگر، بی‌ارزش بودن آرمان فلسطین.

نویسنده در پایان این یادداشت با اشاره به موارد مذکور و «انحطاط عربی» می‌گوید که عادی‌سازی روابط میان دو طرف در آینده نزدیک غافلگیرکننده نخواهد بود.

  تعداد بازديدها: 934
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=89161
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.