تاريخ انتشار: 19 فروردين 1400 ساعت 14:19:31
بحرالعلوم

✍️سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین که علی رغم انتشار متن غیر رسمی که مبنای بررسی و قضاوت است هنوز هیچ کس نمی تواند مدعی اطلاع از مفاد مندرج در سند باشد ، همچنان بحث برانگیز است چنانکه طی روز گذشته خبر برخورد تهدید آمیز اطلاعات سپاه با فیلم سازان صادر کننده بیانیه مخالفت با امضای سند غیر قابل انتشار ۲۵ ساله منتشر که هنوز صحت خبر تکذیب نشده است.
✍️اما عده ای اعلام برخی از فیلم سازان با سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین را به غربگرایی و کم سوادی یا بی اطلاعی امثالهم نسبت دادند ، هر چند امضا کنندگان بیانیه هم متن بیانیه معترض موضوعات تخصصی نشده و نقطه اعتراض خود را متوجه پنهانکاری و امضا سندی بلند مدت غیر قابل انتشار می دانند.
✍️اینکه مناسب است افراد جامعه در چارچوب تخصص و تجربه قابل اتکاء خود اظهار نظر کنند حتما توصیه مناسبی است ، اما نه فقط برای جامعه ی فیلم ساز که اتفاقا با توجه به زمینه شغلی ناچار از مطالعه و شناخت محدود موضوعات متنوع مورد استفاده در فیلم سازی می باشند ، در عین حال بسیاری دیگر هم باید خود را مورد خطاب چنین توصیه کاربردی و فراگیری بدانند و از اظهار نظر روزانه در همه امور تخصصی پرهیز کرده یا پرهیز داده شوند . مانند امامان جمعه که مجاز شدند هر جمعه پشت تریبون قرار گرفته و طی دو خطبه و با اتکا به چند پاراگراف برداشت شده از مثلا بولتن دریافتی به همه موضوعات داخلی و بین المللی پرداخته و نظری را تکرار کنند.
✍️آیت الله مجتهدی شبستری امام جمعه سابق تبریز و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز در خصوص تصمیم به عضویت ایران در دو معاهده جهانی مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم اظهار کردند با توجه به اینکه عضویت در دو معاهده جهانی مذکور راه دور زدن تحریم آمریکا را مسدود می کند ، احتمالا اکثریت اعضای مجمع تشخیص رای منفی خواهند داد . حال این سوال پیش می آید که امثال شبستری با اتکاء بر کدام دانش آموختگی اقتصادی علی الخصوص در دو حوزه تخصصی اقتصاد بین الملل و اقتصاد بانکداری یا اطلاعات بسیار پیچیده مربوط به مبارزه با پولشویی و کدام تجربه عملی مجاز به اظهار نظر کارشناسی و تشخیص مصلحت آینده ایران هستند؟
✍️شاید یادآوری این نکته حائز اهمیت و آموزنده باشد که مقام معظم رهبری علی رغم برخورداری از سابقه هفت سال ریاست جمهوری و ۳۰ سال رهبری کشور در گیر و دار اعتراضات خیابانی آبان ۹۸ علیه وضعیت اقتصادی و معیشتی عمومی و افزایش قیمت بنزین با جسارت و شجاعت تاکید فرمودند که علی رغم حمایت از تصمیم سران سه قوه در افزایش قیمت بنزین اما راسا کارشناس نبوده نمی توانتد در مورد درستی یا غلطی افزایش دو سطحی قیمت بنزین نظر بدهند ، در حالیکه مقام معظم رهبری از سابقه تغییر قیمت و سهمیه بندی مکرر قبلی بنزین مطلع و در مورد آخر هم قطعا گزارش های متعدد رسمی و کارشناسی را در اختیار داشتند.
✍️اینکه امثال شبستری ، بحرالعلوم و جامع الاطراف تلقی شوند و بتوانند در موقعیت امام جمعه یا عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته و بی هیچ دانش تخصصی و تجربه خاصی در مهمترین موضوعات کشور ، اختلافی مجلس و شورای نگهبان یا اخیراّ تطبیق قوانین منطبق با قانون اساسی و شرع با سیاست های کلی نظام اظهار نظر کنند در حالیکه فیلم ساز اندیشمندی چون کیومرث پور احمد حتی از اظهار نظر عمومی در اعتراضی ساده به غیر قابل انتشار بودن سندی راهبردی ۲۵ساله مرتبط با سرنوشت نسل های آینده ی کشورمان منع و حتی تهدید گردد قابل قبول نبوده و قطعا عقانیت اجتماعی به فاجعه مبتلا است.
✍️لذا باید امیدوار باشیم که خبر تماس تهدید آمیز با امضا کنندگان معترض به غیر قابل انتشار بودن سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین فورا از سوی اطلاعات سپاه تکذیب و رئیس کمیسیون سیاست خارجه و امنیت ملی مجلس یا دبیر شورای عالی امنیت ملی با انتشار متن معقول پاسخگوی مستدل فیلمسازانی باشند که علی الظاهر سازنده بخشی از باورهای ملی خواهند بود. ۱۹فروردین۰۰

  تعداد بازديدها: 2675
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=89198
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.