تاريخ انتشار: 14 ارديبهشت 1400 ساعت 02:40:30
همصدایی ایران اسلامی

✍️مقام معظم رهبری در بخش کوتاهی از سخنرانی یکشنبه ۱۱ اردیبهشت به چند مورد در حوزه سیاست خارجه و وظایف و مسئولیت های میدان و دیپلماسی و البته اهمیت توجه به شخصیت پردازی از شهید سردار سلیمانی بعنوان سرمایه ماندگار ملی و متقابلا توجه به شیطنت و خباثت دشمنان علی الخصوص آمریکا اشاره فرمودند که عینا نزدیک به مطالب مورد تاکید وزیر خارجه در متن مصاحبه مسروقه و انتشار یافته است.
✍️برداشت و فهم مشترکی که بیانگر دقت و صحت عمل دکتر ظریف در درک جایگاه سیاستگذار در سیاست خارجه و وظایف مشخص دستگاه دیپلماسی رسمی کشور و حمایت تام از میدان و گسترش چند وجهی مناسبات بین المللی جمهوری اسلامی ایران با استناد به موارد ذیل می باشد.
✍️ظریف در فایل صوتی در حوزه نظری به چند نکته اشاره می کند.
*وزارت خارجه مسئول سیاستگذاری و اجرای سیاست خارجه بلکه مسئول دیپلماسی رسمی تحقق سیاست خارجی است.
*سیاست خارجه چند ساحتی و هیچ بخشی بر سایر اجزا ارجحیت ندارند به همین دلیل قانون گذار اعضای اصلی شورای عالی امنیت ملی را متشکل از سران سه قوه ، دو نماینده رهبری و پنج عضو وزارت خارجه ، وزارت کشور ، وزارت اطلاعات ، سازمان برنامه و بودجه و ستاد کل نیروهای مسلح دیده است.
✍️ دکتر ظریف از جنبه عملکرد دیپلماسی در چند حوزه محوله به سپاه قدس توسط مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا هم با اطلاق عنوان میدان به نکاتی اشاره کردند.
*مسئولیت اعمال سیاست خارجی در مواردی مانند پرونده عراق ، سوریه ، فلسطین ، لبنان و ... به فرمانده سپاه قدس محول یا تفویض شده است.
*دستگاه دیپلماسی در موارد مذکور تابع اراده فرمانده میدان است چنانچه فرمانده میدان حتی بدون اطلاع مدیران عالی دستگاه ها قادر به ابلاغ دستور به زیر مجموعه است.
*فرمانده میدان و من بطور منظم و یک نوبت در هفته بیشترین جلسات هماهنگی در موارد مذکور را داشتیم در موارد محدود اختلافی تصمیم نهایی با فرمانده میدان بود.
*طی این سال ها من بیشتر دیپلماسی را هزینه میدان کردم و تقریبا هرگز نتوانستم بخواهم که میدان هزینه دیپلماسی شود.
*من طی سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ در موصوع افغانستان و عراق از میدان برای پیشبرد دیپلماسی و مذاکره بیشتر کمک گرفتم و الا دستاوردی نداشتم.
✍️دکتر ظریف در توصیح شخصیت و ویزگی های متمایز کننده فرمانده میدان حاج قاسم چون همیشه به نکات ارزشمندی اشاره و با اشاره به موارد مشخص شهید سلیمانی را از محدود نظامیان دارای قدرت مذاکره اقناعی در نشست با بالاترین مقامات خارجی و در شرایط سخت معرفی می کند.
✍️وزیر خارجه در عین حال از عدم توجه برخی مقامات و فرماندهان به ضرورت اطلاع رسانی مناسب و به موقع به دستگاه دیپلماسی حتی در سطح شخص وزیر امور خارجه که عضو اصلی شورای عالی امنیت ملی است گلایه و به طور مشخص به پنهانکاری تعمدی اطلاعات سوخته از شخص وزیر خارجه مانند سقوط هواپیمای مسافری ، حمله به پایگاه الاسد ، حملات اسراییل به مواضع سپاه در سوریه ، سفر بشار اسد به تهران و ... اشاره می کند که عملا به ناکارآمدی دستگاه رسمی دیپلماسی منجر می شود.
✍️دکتر ظریف تاکید می کند به روابط چند جانبه با تمامی کشورها علی الخصوص اضلاع قدرت در روابط بین الملل معتقدم  لذا ضمن تلاش برای رفع مشکلات حوزه پیرامونی ، کشورهای عربی ،  اروپا به موضوع ایجاد روابط بلند مدت راهبردی با چین و روسیه توجه ویژه داشته که به توافق پنج ساله راهبردی قابل تمدید با روسیه و سند راهبردی ۲۵ ساله با چین رسیدیم در مورد آمریکا صرفا در حال پیگیری سیاست لغو تحریم ها و بازگرداندن به میز ۱+۵ هستیم.
✍️اما دکتر ظریف باید به عنوان وزیر امور خارجه در خصوص اهمال یا موانع عمل به مواد ۳ و ۹ قانون وظایف وزارت امور خارجه مصوب ۲۸فروردین۶۴ مجلس شورای اسلامی که در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری و وزارت خارجه دکتر ولایتی بعنوان لایحه دولت تنظیم و به مجلس تصویب رسیده است توضیح دهد.
*ماده ۳ : کلیه نهادها و ارگان های جمهوری اسلامی مکلفند در تنظیم مناسبات و برقراری هر نوع ارتباط با دول خارجی و انعقاد قرار داد و همکاری های‌فنی، اقتصادی، فرهنگی علمی و نظامی با کشورهای خارج و سازمان های بین‌المللی هماهنگی سیاسی لازم با وزارت امور خارجه به عمل آورند.
*ماده ۹ : سفرا و مسئولان نمایندگی های سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در حوزه مأموریت خویش مسئول کلیه فعالیت های سیاسی و‌ تبلیغاتی و فرهنگی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بوده و نمایندگان و مأموران سایر وزارتخانه‌ها باید اقدامات و فعالیت های خود را با آنها هماهنگ کنند.
✍️شاید چنانچه برخی مدعی شدند با جنجال فایل صوتی مسروقه ؛ ظریف حذف شود ، خبر گم شدن ۳میلیون تن فولاد فراموش شد ، تیم مذاکره کننده لغو تحریم متزلزل شد و ... ۱۳اردیبهشت۰۰

  تعداد بازديدها: 2654
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=89467
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.