تاريخ انتشار: 03 تير 1400 ساعت 11:13:49
در حاشیه سخنان اخیر امام جمعه قم/ آیا داستان «آکادمی» تکرار می شود؟

جناب سعیدی معلوم نکرده اند که آیا تنها با «علوم اقتصادی غربی» بر سر ستیز هستند یا با سایر دست آوردهای علوم غربی هم مشکل دارند؟ من بعید می دانم که ایشان وقتی بیمار می شوند به کتاب های طب بوعلی سینا مراجعه کنند. خدا رحمت کند مرحوم آیت الله العظمی شیخ مرتضی حائری را. از ایشان نقل است که می گفته اند « بو علی سینا هم اگر بود و امروز مریض می شد می رفت پیش دکتر کردستی[دکتر آن روزهای شهر قم]». واقعا انرژی اتمی را هم جناب سعیدی از لابه لای «قانون و شفا» استخراج می کنند؟

جماران: جناب حجه الاسلام و المسلمین سعیدی امام جمعه قم در سخنانی گفته است: «برخی از غربزدگان سهل اندیش، فکر می‌کنند، با مدارک و علوم غربی، می‌تواند پیشرفت اقتصادی برای مردم به ارمغان آورند، ولی مردم با رأی خود نشان دادند که نگاه به غرب و توسعه غربی را در تضاد با توسعه اسلامی می‌دانند.»

در اینباره چند نکته گفتنی است:

نخست آنکه به یاد داشته باشیم، در سال های اول انقلاب یکی از فضلای قم _ که تازه از نجف اشرف بازگشته بود_دقیقا با همین «دست فرمان» ،به جنگ علوم غربی رفت و با تشکیل دانشکده ای که ابتدا با نام «آکادمی علوم اسلامی» شناخته می شد، سعی داشت تا همه علوم را اصطلاحا اسلامی کند. ایشان _بنا به قول برخی از دوستانش که در نجف هم با او همراه بودند_ حتی قائل بود که «پیچ گوشتی» و «آچار» را هم باید به صورت اسلامی ساخت. 

محتاج بیان نیست که آن نگاه تا چه حد باطل بود. و شاهد اصلی، آنکه تا کنون از تمام آن سرمایه گذاری و حرف و حدیث ، هیچ امر محصلی زاییده نشده است. 

حالا اگر جناب سعیدی در «آشفته بازار سیاست ایران » سعی در پیمودن همان مسیر دارند که باید بسیار متأسف بود. 

و نکته دوم آنکه جناب سعیدی معلوم نکرده اند که آیا تنها با «علوم اقتصادی غربی» بر سر ستیز هستند یا با سایر دست آوردهای علوم غربی هم مشکل دارند؟ من بعید می دانم که ایشان وقتی بیمار می شوند به کتاب های طب بوعلی سینا مراجعه کنند. خدا رحمت کند مرحوم آیت الله العظمی شیخ مرتضی حائری را. از ایشان نقل است که می گفته اند «بو علی سینا هم اگر بود و امروز مریض می شد می رفت پیش دکتر کردستی[دکتر آن روزهای شهر قم]».

واقعا انرژی اتمی را هم جناب سعیدی از لابه لای «قانون و شفا» استخراج می کنند؟ یا برای عمل باز قلب به «قربادین کبیر» ارجاع می دهند؟ و یا  برای ساختن بنای حرم حضرت معصومه(س) به «علم جرّ اثقال» توجه می کنند؟ 

اقتصاد هم علمی است که با دانش روز می توان آن را ساخت و با شعار های تو خالی و با خیال بافی هایی از جنس آنچه در آکادمی واقع شد، حل شدنی نیست. 

خدا بر درجات امام راحل (س) بیافزاید که اگرچه فرهنگ غربی و شرقی  و استعمار و استثمار غرب و شرق را مورد نقد قرار می دادند، اما هرگز جمهوری اسلامی را از مراجعه به دانش دیگر کشورها باز نداشتند. 

و نکته آخر آنکه جناب سعیدی معلوم نکرده اند که از کجا فهمیده اند که «مردم در انتخابات نشان دادند که نگاه به غرب و توسعه غربی را در تضاد با توسعه اسلامی می‌دانند»

چراکه اولا بخش عظیمی از مردم یا در انتخابات رأی ندادند و یا رأی باطله دادند و یا به کاندیدایی دیگر رأی دادند. و ثانیا رییس جمهور منتخب نیز اصلا حرف از «مقابله با علوم و مدارک غربی » نزد تا بتوانیم رأی مردم به ایشان را به معنای رأی به «نفی علوم غربی» معنی کنیم. 

من ، هم اصالتا و هم به سبب شهید آیت الله سعیدی، نسبت به امام جمعه قم -که فرزند آن شهید بزرگوار است -ارادت دارم ولی مناسب است ایشان هم برای مطالب خویش حداقل مستنداتی فراهم کنند و یا اگر مرادشان همین است که من نوشتم در بیان مراد خود بیشتر بکوشند.

  تعداد بازديدها: 760
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=89975
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.