تاريخ انتشار: 28 شهريور 1400 ساعت 00:30:18
3/5 میلیون دانش‌آموزان دختر در افغانستان از تحصیل محروم شدند

سال تحصیلی در افغانستان بدون حضور دانش‌آموزان دختر آغاز شد

زنگ آغاز سال تحصیلی جدید در افغانستان تحت اشغال تروریستهای طالبان دیروز درحالی نواخته شد که دانش‌آموزان دختر و معلمان زن از حضور در مدارس این کشور محروم هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت آموزش طالبان درحالی از دانش‌‌آموزان پسر و معلمان مرد برای حضور در مدارس دعوت کرده که هنوز از سرنوشت تحصیلی دختران در این کشور خبری نیست. در بیانیه وزارت آموزش دولت موقت تروریستهای طالبان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در افغانستان آمده است که معلمان و دانش‌آموزان مرد/پسر باید در 27 ماه جاری به تحصیل و کار خود بازگردند.
این بیانیه در مورد تحصیل دختران یا آموزش معلمان زن اظهار نظری نکرده است.
همچنین، طالبان نام «مدارس امارتی» را برای مدارس دولتی ذکر کرده‌اند که ازسوی برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش‌برانگیز شده‌است.
درحالی که جامعه بین‌المللی هنوز دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است و هیچ کشوری در جهان تحصیل دختران را ممنوع نکرده، ممکن است این اقدام طالبان با واکنش‌های گسترده مواجه شود.
تکلیف 3.5 میلیون دانش‌آموز و معلم زن افغان نامشخص است
در این رابطه «نوریه نزهت» سخنگوی سابق وزارت آموزش و پرورش افغانستان گفت: تکلیف بیش از 3.5 میلیون دانش‌آموز دختر و 75 هزار آموزگار زن در این کشور معلوم نیست و در بلاتکلیفی بسر می‌برند.
این مقام سابق وزارت آمورزش و پروزش افغانستان این اظهارات را دیروز بعد از آن بیان کرد که وزارت معارف طالبان از تمام دانش‌آموزان پسر و آموزگاران مرد خواست که از روز شنبه روند آموزش و پرورش را از سر گیرند اما در باره مدارس دخترانه و آموزگاران زن خاموشی اختیار کرده است.
سخنگوی سابق وزارت آموزش و پرورش افغانستان افزود: "درحالی که مدارس پسران و دختران در افغانستان پیش از این هم جدا بود و دانش‌آموزان دختر با پوشش اسلامی در کلاس‌های درس حضور می‌یافتند، اما اکنون ممانعت طالبان از بازگشایی مدارس دخترانه، جز بهانه چیزی دیگری نیست."
نزهت در این خصوص افزود: "با تفاوت گفتار و عمل گروه طالبان در برابر زنان اکنون زندگی زنان به وضعیت دهه 90 میلادی برگشته و آنها از آموزش و پرورش محروم شده‌اند."
سخنگوی سابق وزارت آموزش و پرورش افغانستان ادامه داد: "نقش زنان طی یک دهه گذشته در اقتصاد این کشور بویژه خانواده‌ها بسیار مهم بود و اکنون زنان با از دست دادن شغل خود در ادارات دولتی، دانشگاه‌ها و مدارس بیکار شده و اقتصاد بحرانی خانواده‌های آنها بحرانی‌تر شده است و اثرات منفی در جامعه برجای می‌گذارد."
«عطیه مهربان» یک فعال حوزه زنان افغان نیز در فضای مجازی نوشت: "طالبان آنچه را امروز انجام می‌دهند، 25 سال برای آن جنگیده‌اند و من از این گروه هیچ توقع دیگری ندارم، اما من در این میان مقصر اصلی را محمد اشرف غنی رئیس جمهوری سابق و تیم فاسد وی می‌دانم."
«انارکلی هنریار» نماینده اقلیت هندوهای افغانستان در مجلس نمایندگان هم با گذاشتن تصویری از تکدی گری زنان در صفحه توئیتر خود نوشته است: "کار کردن زنان مجوز لازم دارد، اما تکدی گری آنها عیبی شمرده نمی‌شود."
از طرف دیگر گروه طالبان بصورت عملی ساختمان وزارت امور زنان را به وزارت امر به معروف و نهی از منکر تغییر نام داد و وزارت امور زنان از بدنه دولت موقت این گروه حذف کرد.
محمدمحقق پژوهشگر مسائل دینی افغانستان در واکنش به این تصمیم گروه طالبان نوشته است: "تبعیض علیه زن توسط طالبان بخشی از فرهنگ آنهاست که ریشه در ذهنیت متحجرشان دارد که زن را ابزاری در خدمت مرد می‌‌دانند."
محقق نوشته است که با محروم کردن دختران از آموزشِ، می‌‌خواهند ابزار توانایی زن را که دانش است از او بگیرند. زنی که نتواند تحصیل کند به توانایی‌های خود پی نخواهد برد، از حقوق خود آگاهی نخواهد داشت.

  تعداد بازديدها: 952
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=90739
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.