تاريخ انتشار: 19 دي 1400 ساعت 22:05:39
منِ اعْتَبَرَ أَبْصَرَ

✍️تبلیغ گسترده تلویزیون برای پخش برنامه بکلی سری در مورد عملیات کربلای چهار که بسیاری از رزمندگان نماد ضغف فرماندهان ارشد میدان می دانند و برخی از این عملیات با تلفات بسیار به عملیات فریب نام بردند و برخی افتخار خود می دانند آنچنان بود که اطمینان ظن غفلت و ضعف برخی فرماندهان ارشد میدان را تقویت کرد و شاید بفهمند با نمایش اشتباهات برخی فرماندهان نمی توان بر خطاهای واقع شده در عملیات هایی مانند والفجر مقدماتی،  والفجر یک ، رمضان تا کربلای ۴ و بسیاری دیگر پرده کشید.
✍️تصور می کنم اگر صداقتی بود باید دسترسی آزاد همه آحاد مردم به اسناد و مدارک جنگ را بدون هیچ منع و محدودیتی اعلام و شرایط دسترسی را هم فراهم کنند تا نسل جوان از حقایق و واقعیات جنگ بیشتر بدانند ، تا شاید بسیاری درک کنند فرماندهان نظامی و مقامات تبلیغاتچی چرا تمام هم خود را در شناخت دفاع مقدس به دوری جوانان و مردم از شهدای زنده دفاع مقدس که زبان تندی برای گفتن از دیده های خود را دارند گذاشته و با صرف هزینه سالانه از بودجه عمومی کشور ، خلق الله را به زیارت تتمه سنگرهای پوسیده و بیابان می کشانند چنانکه در مکاتبه سال ۸۰ با بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس ستاد کل نیروهای مسلح نوشتم اگر صداقتی هست بجای باستانشناسی جنگ مراجعه به شهدای زنده را فراهم و به جامعه شناسی جنگ بپردازید.
✍️تاریخ نگاری پس از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز در پرده مناسبات و معادلات قدرت و ملاحظات گرفتار و نمی توان به بیشتر موارد منتشر شده بعنوان شرح حقایق و واقعیات استناد کرد ، خاطراتی که با هدف اثبات یا انکار وقایعی تنظیم می شوند ، کتبی که توسط مراکز خاص و ویژه با انتخاب های گزینشی و روایت ویژه گذشته در صدد تاریخ سازی نسل های بعد هستند ، کتاب هایی که با تکیه بر بخشی از اسناد گزینشی بدنبال جعل خواسته یا ناخواسته واقعیات حوادث و وقایع می نویسند ، خاطره گویی هایی که بعضا هدفی جز گزافه گویی پیرامون صاحبان قدرت ندارند و بسیاری دیگر که می توان برشمرد.
✍️یادداشت های روزانه مرحوم آیت الله هاشمی شاید از انگشت شمار مستند نگاری قابل استناد تاریخ ایران باشد که برای درک شرایط گذشته و شرح افراد می تواند مورد ارجاع واقع گردد چرا که یادداشت های مرحوم هاشمی روزشمار و بدون شرح و قضاوت تنها اشاره به اصل ماوقع دارد و نویسنده چیزی به آنها نیفزوده است . نکته دوم اینکه یادداشت ها در دوران دوری از قدرت و مسند ریاست و حتی در شرایط هجوم همزمان چپ و راست علیه مرحوم هاشمی منتشر گردید که با یک کلمه زیاد و کم گویی می توانست بهانه بسیار مناسبی برای تشدید حملات تخریبی باشد. . سومین نکته اینکه در زمان انتشار چند جلد اول صاحبان اکثریت به اتفاق اسامی مندرج در یادداشت ها در قید حیات بوده و هیچ کس معترض ادعاهای مندرج در یادداشت های مرحوم هاشمی نشد.
✍️اخیراً در نقل خاطرات مرحوم آیت الله هاشمی جانشین امام خمینی (ره) در فرماندهی کل قوا و فرمانده عالی جنگ ذکر دو مورد نظرم را جلب کرد.
- ۲۶ آبان ۷۷ آقاى [مرتضی] قربانى[فرمانده لشکر ۲۵ کربلا و ۵ نصر سپاه در دفاع مقدس] آمد. از حذف نيروهاى مستقل سپاه از قبيل دانایى‌فر و خودش و احمد كاظمى و... انتقاد كرد و براى حُسن انجام امداد ايثارگران استمداد نمود و حاكميت خط‌ بازى در سپاه را خطرناك خواند.
- خبر رسيد كه آقاى محمدتقى جعفرى در لندن فوت كرده؛ به خاطر بیماری سرطان به آنجا رفته بود؛ پيام تسليت دادم.
- ۲۷آبان۷۷ آقای زنگنه با توضیح وضعیت کسری بودجه در مورد نحوه گران کردن بنزین و سیستم کوپنی مشورت کرد دولت و رهبری هم‌با مورد پیشنهادی موافقت کردند.
- ۳ آذر ۷۷ دکتر نجفی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت برای سال ۷۸ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه داریم بناست با گران کردن بنزین ، نوشابه ، سیگار و اتومبیل جبران شود گفت رهبری هم با کوپنی کردن بنزین و گران کردن مصرف مازاد بر کوپن موافقت کردند.
- ۲۱ آذر ۷۷ آقاى [محمد] شريعتمداری، وزير بازرگانى آمد. عازم سفر عربستان سعودی است. براى تثبيت ده هزار حاجى اضافى براى امسال، كمك خواست و براى چگونگى بحث در مورد نفت و توسعه روابط اقتصادى مشورت كرد.
- ۳۰ آذر ۷۷ عفت (همسر مردم هاشمی) گفت با همسر ملک عبدالله ولیعهد عربستان در مورد اعزام ده هزار حاجی اضافه بر سهم تخصیصی حجاج ایرانی صحبت کرده ، ملک عبدالله هم افزایش سهم را قبول کرده است.
- ۷ دی ۷۷ دکتر پرتوی پزشک معالج سید احمد خمینی در خانه اش در نزدیکی منزل خاتمی (رئیس جمهور) کشته شد.
✍️امام على (علیه السلام ) فرمود؛ "مَنِ اعْتَبَرَ أَبْصَرَ وَ مَنْ أَبْصَرَ فَهِمَ وَ مَنْ فَهِمَ عَلِم‏" هر کس از وقایع گذشتگان عبرت بگیرد بینا مى شود کسى که بصیرت یافت مى فهمد و کس که فهمید عالم میشود. ۱۸دی۰۰

  تعداد بازديدها: 2943
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=91883
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.