تاريخ انتشار: 20 دي 1400 ساعت 23:33:40
اولین جلسه مجلس جدید عراق؛ درگیری بین جناح‌ها و کفن پوشی صدری‌ها

اولین جلسه دوره جدید مجلس عراق برای انتخابات رئیس و دو معاون او درحالی دیروز آغاز شد که حضور نمایندگان کفن پوش جریان صدر و همچنین ورود برخی نمایندگان به جلسه با استفاده از موتورهای سه چرخه موسوم به "توک توک "که نماد "اعتراضات اکتبر" است از حاشیه‌های قابل توجه آن بود.
مدتی پس از شروع جلسه، نمایندگان جناح‌های رقیب با یکدیگر درگیر شدند. بنا به گزارش‌های منتشره، پس از اعلام گروه "چارچوب هماهنگی " متشکل از چند گروه شیعه وسنی، مبنی بر اینکه فراکسیون اکثریت است، بین اعضای این گروه و افراد جریان صدر درگیری و هرج و مرج رخ داد.
برخی منابع خبری می‌گویند که «محمود المشهدانی» مسن‌ترین نمایندە مجلس جدید عراق که ریاست جلسه را برعهده داشته در جریان این درگیری‌ها، مورد ضرب و شتم قرار گرفت و برخی منابع دیگر می‌گویند که به دلیل سرماخوردگی و بد شدن شرایط جسمانی‌اش، جلسه مجلس را ترک کرد.
براساس توافق‌های صورت گرفته میان سە طیف اصلی عراقی، منصب ریاست جمهوری سهم کردها، ریاست مجلس سهم سنی‌ها و نخست وزیری عراق سهم شیعیان این کشور است .
برای این دور از ریاست مجلس عراق، رقابت تنگاتنگی میان «محمد الحلبوسی» رئیس سابق مجلس و «محمود المشهدانی» رئیس اسبق مجلس وجود دارد و طبق قانون اساسی عراق باید ابتدا رئیس مجلس و دو معاون وی انتخاب شوند.
گفتە می‌شود کە کردها نیز از انتخاب الحلبوسی بە عنوان رئیس مجلس حمایت می‌کنند. جلسه مجلس جدید عراق که قرار بود ساعت یازده برگزار شود، ساعت 16 به وقت محلی آغاز شد.
دستیابی به منصب ریاست مجلس مستلزم جمع‌آوری 165 رای از 329 نماینده است. در اولین اقدام پس از انتخاب رئیس مجلس، باب نامزدی ریاست‌جمهوری به دستور رئیس مجلس باز خواهد شد و نامزد ریاست‌جمهوری برای دستیابی به این پست نیازمند رای دوسوم اعضا (دست کم 210 نفر) است.
رئیس‌جمهور جدید هم نامزد پیشنهادی فراکسیون اکثریت را مامور تشکیل کابینه ظرف 15 روز خواهد کرد.
جلسه افتتاحیه پنجمین دور مجلس عراق به ریاست «محمود المشهدانی»، رئیس سِنی مجلس آغاز شد و نمایندگان سوگند یاد کردند.
مجلس عراق، درحالی دیروز کار خود را آغاز کرد که از انتخابات این دوره مجلس بیش از سه ماه گذشته است.
خبرنگار پارلمانی شبکه العهد گفته که گزارش‌هایی مبنی بر موافقت جریان صدر با انتصاب محمد الحلبوسی به عنوان رئیس مجلس وجود دارد.
ازسوی دیگر گروه‌ "چارچوب هماهنگی شیعیان عراق" (شامل گروه‌های شیعه و برخی از احزاب سنی و کُرد معترض به نتایج انتخابات) سندی را به رئیس سنی مجلس عراق تقدیم کرده که در آن اسم 88 اسم نماینده ذکر شده است و خود را به عنوان فراکسیون اکثریت معرفی کرده است.
همزمان فراکسیون صدر وابسته به جریان صدر سندی شامل اسامی 76 نماینده را به رئیس جلسه ارائه و اعلام کرده که فراکسیون اکثریت است.
حاشیه‌های اولین روز مجلس
اولین جلسه دوره جدید مجلس عراق با حاشیه‌های دیگری همراه بود که مهمترین آن، کفن‌پوشی نمایندگان جریان صدر در صحن مجلس و ورود نمایندگان برخی از احزاب سیاسی با «توک توک» (سه‌چرخه) است.
نمایندگان جریان صدر عراق قبل از آغاز به کار مجلس، در یکی از تالارهای مجلس به صورت کفن‌پوش حاضر شده و تشکیل جلسه دادند.
ازسوی دیگر، نمایندگان دو جنبش عراقی «امتداد» و «نسل جدید»، در حرکتی نمادین شبیه تظاهرات" معترضان اکتبر" در میدان التحریر بغداد، پیش از ورود به مجلس در اقدامی نمادین با چندین «توک‌توک» (سه‌چرخه) (که نماد تظاهرات است) خود به را مجلس رساندند.
حضور غیرمنتظره نیروهای نظامی «سرایا السلام» وابسته به جریان صدر عراق در برخی مناطق شهر بغداد، از دیگر حواشی مربوط به اولین جلسه دوره جدید مجلس عراق محسوب می‌شود.
خبرنگار شبکه روسیا الیوم گزارش داد که نیروهای «سرایا السلام» وابسته به جریان صدر شب گذشته به طور غیرمنتظره و ناگهانی در برخی مناطق شهر بغداد مستقر شدند.

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 646
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=91903
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.