تاريخ انتشار: 22 دي 1400 ساعت 23:03:18
حکومت سفره خود را از مردم جدا نکند

دکتر مسعود پزشکیان نماینده تبریز و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جلسه علنی دیروز از مسئواین حکومتی خواست سفره خود را از مردم عادی جدا نکنند.
نماینده تبریز که در توضیح سوال خود از وزیر بهداشت سخن می‌گفت، از به کارگیری نیروهای انسانی برای مدیریت دانشگاه‌های علوم پزشکی انتقاد کرد و گفت: کسانی که در بیمارستان‌ یا کلینیک‌های خصوصی هستند، نمی‌توانند سکاندار خدمات به محرومین باشند.
دکتر پزشکیان در سوال خود از وزیر بهداشت در خصوص عدم پایبندی به قانون برنامه و تعهد حین اخذ رای در بکارگیری نیروهای انسانی برای مدیریت دانشگاه‌های منتخب گفت: پیش از جلسه رای اعتماد وزرای دولت گفتم کسانی که در بیمارستان یا کلینیک‌های خصوصی هستند نمی‌توانند سکاندار اداره یا سازمانی باشند که خدمت به محرومین جزو اولویت‌های آنها است. رهبر انقلاب نیز در فرمایشات خود گفتند باید ساختاری درست کنیم که افراد در آن جز دغدغه درد و بیماری بیماران، دغدغه دیگری نداشته باشند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: افرادی که در کلینیک‌های بیمارستان‌های خصوصی چند صد میلیارد درآمد دارند و مبالغی خارج از تعرفه از بیماران دریافت می‌کنند نمی‌توانند دانشگاه‌های علوم پزشکی را اداره کنند و به پزشکان توصیه کنند که نباید در بیرون کار کنند. ما باید اول خودمان را اصلاح کنیم و در عمل نشان دهیم تا بتوانیم دیگران را در همین زمینه اقناع کنیم.
پزشکیان در ادامه اظهار داشت: اینکه مدام حرف از انقلاب و شهدا بزنیم و سپس به افراد غنی خدمات ارائه دهیم، درست نیست البته نمی‌گویم که به این افراد که جزء سرمایه‌های کشور هستند نباید خدمات ارائه داد اما قصد و هدف حاکمیت ارائه خدمات به محرومین است و انقلابی که ما برای آن خون دادیم چنین تاکید دارد بنابراین استفاده از افرادی که در بالا نام برده شد در سیستم نمی‌تواند موجب گره‌گشایی محرومین شود.
نماینده تبریز با اشاره به اینکه گفته شده افراد با این ویژگی‌ها وجود ندارند، گفت: آدم‌های خوب و با همین خصوصیات بسیار فراوان است، متاسفانه مشکل این است که وقتی منافع خودمان در خطر است می‌خواهیم از افرادی استفاده کنیم که منافع ما را به خطر نیندازند.
وی افزود: وزارت بهداشت باید از افرادی که می‌توانند تمام وقت در سیستم فعالیت کنند، استفاده کند چرا که افرادی که خارج از تعرفه از مردم پول می‌گیرند نمی‌توانند داخل سیستم به آنها خدمات ارائه دهند.
این نماینده مجلس افزود: اگر آمار فعالیت این افراد در زمان مدیریت بخش‌های خصوصی را با تعهداتی که در بخش‌های دولتی داشتند مقایسه کنیم مشخص می‌شود که چه عملکردی داشته و عملکرد آنها قابل قیاس نیست. افرادی که در بخش‌های خصوصی می‌توانند برای یک عمل جراحی 20 تا 30 میلیون دریافت کنند، نمی‌توانند در محدوده مالی مشخصی این کارها را انجام دهند؛ این افراد نمی‌توانند از محرومین دفاع کنند.
وی یادآور شد: متاسفانه متخصصینی که در مناطق محروم و روستایی فعالیت می‌کنند 8 تا 10 میلیون تومان درآمد دارند اما برخی از پزشکان برای یک عمل در شهرها 30 تا 50 میلیون تومان دریافت می‌کنند. این افراد را چگونه می‌توان در سیستم دولتی به صورت شبانه‌روز فعالیت کنند و به مردم خدمات ارائه کنند؛ باور چنین چیزی قابل پذیرش نیست.
پزشکیان با اشاره به دستور حضرت علی(ع) به مالک گفت: حضرت علی(ع) به مالک گفت "خدا و مردم را یک طرف و خودت و قومت را طرف دیگر قرار بده و بین آنها انصاف کن، اگر غیر از این کار را انجام دهی ظلم کردی و خدا و بندگان خدا با تو دشمن خواهند شد".
نماینده تبریز تصریح کرد: ظلم است که حکومت و حاکمیت دو سفره پهن کرده است؛ یکی برای خود و یکی برای مردم. اگر دولت اسلامی و انقلابی است باید سر همان سفره‌ای بنشیند که برای مردم پهن کرده است. نمی‌شود با بیمه‌های تکمیلی و پزشکان آنچنانی قرارداد بسته شود و خدمات دریافت کنند اما وقتی به مردم می‌رسد بگویند پول نداریم.
وی اضافه کرد: اگر مسلمان و معتقدیم و حضرت علی(ع) امام ما است، دولت، قوه قضائیه و مجلس از همان سفره‌هایی که برای مردم پهن کردیم خدمات دریافت کنند نه آن که مجلس یا قوه قضائیه و دولت با بیمارستان‌های خصوصی و افرادی که چندین برابر از مردم پول می‌گیرند قرارداد بندند بعد از مردم بخواهیم از بیمارستان‌های دولتی خدمات دریافت کنند یا از پزشکانی که در دولت کار می‌کنند 30 درصد حقوقشان را به عنوان مالیات دریافت کنیم و بگوییم که این پزشکان حق ندارند حقوق نجومی دریافت کنند اما خودمان در سفره نجومی بگیران می‌نشینیم و خدمات دریافت می‌کنیم؛ این انصاف نیست.
نماینده تبریز افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته است برای اینکه بتوانیم به محرومین خدمات بیشتر ارائه کنیم باید تعداد پزشکان این منطقه را افزایش دهیم. این اقدام نیاز به انجام مقدماتی است، زمانی که وزیر بهداشت بودم برای پزشکان مناطق محروم و روستایی 6 میلیون حقوق در نظر گرفتم در صورتی که من وزیر در آن زمان دو میلیون تومان حقوق می‌گرفتم. متاسفانه بعد از 15 سال پزشکان مناطق محروم و روستایی هنوز 6 میلیون تومان حقوق می‌گیرند و من بالای 30 میلیون تومان دریافت می‌کنم.
وی ادامه داد: هیچ پزشکی با این میزان حقوق در مناطق محروم و روستاها خدمت ‌رسانی نمی‌کند، متاسفانه برای اینکه فرزند عده‌ای پزشک شوند قانون می‌نویسیم اما این راهکار درستی نیست، ما اگر پزشکان را تامین کنیم حتماً در مناطق محروم حاضر و خدمت رسانی می‌کنند. ما از شهید سلیمانی حرف می‌زنیم اما همانند وی عمل نمی‌کنیم، شهید سلیمانی تا آخر به تعهدات خود پایبند بود اما ما وقتی در دانشگاه استاد شدیم و فهمیدیم که می‌توانیم درآمد کسب کنیم، از امکانات حسن استفاده یا سوء استفاده کردیم و کلینیک‌های تخصصی خصوصی راه‌اندازی کردیم.
پزشکیان گفت: اگر ما به فکر خون شهدا و محرومین هستیم چرا تا پایان سر این عهد و پیمان خود باقی نماندیم و چرا شبانه روز برای محرومین کار نمی‌کنیم. متاسفانه با قوانین مجلس، پزشکان را ترغیب می‌کنیم که بیرون از سیستم دولتی کار کنند، وزارت بهداشت بداند کسانی که در بیرون از سیستم دولتی فعالیت می‌کنند یا در بخش‌های خصوصی سهام دارند نمی‌توانند در دانشگاه علوم پزشکی رسم انسانیت و حمایت و ارائه خدمات به فقرا و محرومین را آموزش دهند.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مدیران باید به صورت تمام وقت در سیستم دولتی و دانشگاه‌ها یا بخش خصوصی فعالیت کنند، گفت: زمانی که من وزیر بودم اجازه فعالیت بیرون از سیستم دولتی را به مدیران دانشگاه‌ها ندادم اما از طرف دیگر مدیران و اعضای هیات علمی را تامین کردم.
وی افزود: من در انتخابات ریاست جمهوری به آقای رئیسی رای ندادم اما با تمام وجود می‌خواهم که آقای رئیسی موفق شود و بتواند پاسخ مشکلات مردم را با عدالت دهد. متاسفانه در دانشگاه دندانپزشکی دانشگاه تهران بالاجبار گفتند که 12 نفر از اعضای هیات علمی باید بازنشسته شوند چرا با نگاه سیاسی درباره همه چیز تصمیم‌گیری می‌شود. ارائه خدمت به مردم چپ و راست نمی‌شناسد. هر کس که شعار می‌دهد باید در میدان عمل هم به مردم خدمت کند.
پزشکیان تاکید کرد: وزیر بهداشت باید در تصمیم‌های خود تجدیدنظر کند و به تسویه حساب‌های سیاسی خود در دانشگاه پایان دهد. ما باید کاری کنیم که مردمی راضی از بیمارستان‌های دولتی بیرون بیایند. در این صورت انقلاب و کشور حفظ می‌شود اما اگر مردم از کشور و مدیریت آن ناراضی باشند، زدن هر حرف و شعاری بی‌فایده است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه آقای عین‌اللهی نباید اقداماتی که انجام داده را توجیه کند، افزود: ما در مجلس و قانونگذاری نیز باید به این موضوع توجه داشته باشیم. قصد استیضاح یا دادن کارت زرد به وزیر را ندارم لذا از آقای عین‌اللهی می‌خواهم که نسبت به اصلاح وضعیت اقدام کند چرا که آینده بهداشت و درمان با این وضعیت نگران‌کننده است. ما در زمان وزارت هیچ مدیر و نیروی انسانی که بیرون کار کند را استخدام نکردیم اما الان افرادی وارد سیستم شدند که بیرون و در بخش‌های خصوصی کار می‌کنند لذا اگر این وضعیت تکرار شود مجبور به پیگیری خواهیم شد.
نماینده تبریز همچنین در جلسه علنی دیروز در قالب تذکری هم با انتقاد از عملکرد برخی پزشکان در دریافت هزینه‌های کلان برای انجام عمل جراحی، تاکید کرد که افراد مدعی دفاع از خون شهدا و شهید سلیمانی همچون آنها نیز عمل کنند.
پزشکیان گفت: بنده مسئول اکیپ‌های اضطراری جبهه‌ها بودم و لشگر عاشورا هیچ عملیاتی نداشته که ما یا دوستانمان آنجا نباشیم، بنابراین تمام زندگی ما برای انقلاب و جانبازان است.
نماینده تبریز با بیان اینکه کسی که ادعای جانبازی و پیمودن راه شهید سلیمانی را می‌کند، لطفا مثل آنها نیز راه برود،افزود:برخی وقتی که باید برای دولت کار کنند بیرون رفتند وچند میلیارد سرمایه زدند، آیا این دفاع از جانباز است؟ اگر مرد هستید برای خدمت به مردم از خود و پول خود بگذرید، این گوی و این میدان!
وی با تاکید بر اینکه مطالبی که بیان کرده است در حمایت از محرومان بوده است، یادآور شد: مطالبی که بیان کردیم به معنای این نیست که کارکرد وزارت بهداشت در زمان کرونا نامطلوب بوده است، بلکه به این دلیل بیان شد که بهتر عمل شود. ازسوی دیگر در شرایطی که تعدادی از پزشکان مبالغ 30 میلیونی برای یک عمل دریافت می‌کنند، چطور می‌توان به یک پزشک گفت در ازای دریافت 8 میلیون تومان به شهرستانی برود و حق هم ندارد از آنجا خارج شود، در این شرایط وی هم نسبت به شهدا و هم انقلاب هم به فردی که مدعی دفاع از حقوق شهداست، بدبین می‌شود.
پزشکیان تاکید کرد: ما برای حمایت از محرومان، انقلاب و خون شهدا آماده‌ایم و تا آخرین قطره خون خود در راه دفاع از انقلاب و خون شهدا خدمت می‌کنیم.
*وزیر بهداشت: به برنامه‌ای که به نمایندگان دادم پایبندم
در ادامه وزیر بهداشت در دفاع از عملکردش گفت: بر برنامه‌ای که به نمایندگان دادم پایبندم و با کسی عهد اخوت نبستم و اگر به هر دلیلی مدیران به برنامه‌ها عمل نکنند عزل خواهندشد.
عین اللهی با بیان اینکه از مدیران وزارت بهداشت میثاق‌نامه گرفته‌ام، اظهار داشت: مرکز بررسی عملکرد مدیران شکل گرفته که به صورت مستمر عملکرد مدیران را رصد می‌کند. کسانی که سکان‌دار بخش خصوصی هستند نمی‌توانند سکان‌دار بیمارستان‌ها و و بخش دولتی شوند که با محرومان در ارتباط هستند.
* موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری
نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی دیروز با تقاضای تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم موافقت کردند.
محورهای این تحقیق و تفحص به شرح زیر است:
1- معاونین و مدیران نهاد ریاست جمهوری در تخلفات این نهاد به ویژه عملکرد مالی و مداخله در مذاکرات هسته‌ای و سلطه بر گلوگاه‌های تولید رانت چه نقشی داشته اند؟
2- تحقیق و تفحص پیرامون نقش آقای حسین فریدون مشاور رئیس‌جمهور در مذاکرات هسته‌ای و پیامدهای نامطلوب مداخلات ایشان
3- نقش رئیس دفتر آقای روحانی در انتصاب مدیران موسسات اقتصادی، کارخانجات، بانکها و مراکز حساس و درآمدزا
4- بررسی نقش تیم اقتصادی دولت دکتر روحانی به ویژه معاون امور اقتصادی، آقای نهاوندیان در تزریق 18 میلیارد دلار به بازار ارز و هدر دادن ذخایر ارزی کشور و همچنین توزیع 60 تن طلا که در راستای کنترل قیمت طلا صورت گرفت اما هیچگونه نتیجه مثبتی نداشته و باعث هدر رفتن منابع بیت المال گردید.
*وزیر راه: تامین زمین 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکونی تا پایان سال
وزیر راه وشهرسازی گفت:تا پایان سال،تکلیف زمینهای2 میلیون و300هزار واحدمسکونی مشخص میشود.
رستم قاسمی در جلسه علنی دیروز مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون عمران درباره جهش تولید مسکن تصریح کرد: ساخت چهار میلیون مسکن طی 4 سال نیازمند برنامه‌ریزی نرم‌افزاری است. با گذشت بیش از 3 ماه از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن،زیرساخت‌های نرم‌افزاری اجرای این قانون فراهم شده است.
وی افزود: سامانه نهضت ملی مسکن به صورت برخط پالایش اطلاعات را انجام می‌دهد، آیین نامه‌های اجرای این قانون آماده شده است و همچنین جلسات متعددی با بانک مرکزی، شورای عالی پول و اعتبار و روسای بانک‌ها داشتیم و شیوه‌نامه‌ها و ضمانت‌نامه‌ها تعیین شده و تکلیف اقساط واریزی متقاضیان نیز مشخص شده است.
وزیر راه و شهرسازی، همچنین در خصوص تامین زمین ساخت 4 میلیون واحد مسکونی نیز گفت: اطلاعات زمینهای وزارت راه و شهرسازی در این وزارتخانه پیش از این در پوشه‌ها و فایل‌ها بود اما در طی سه ماه گذشته با ایجاد بانک زمین اطلاعات 1300 مورد زمین‌های وزارت راه و شهرسازی در 1300 شهر جمع‌آوری شده است.
وی ادامه داد: برای ساخت 4 میلیون مسکن طی 4 سال؛ در گام اول ساخت 2 میلیون واحد مسکونی را آغاز خواهیم کرد، لذا تا پایان سال تکلیف زمین‌های 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکونی مشخص می‌شود، زمین مورد نیاز 760 هزار واحد مسکونی نیز آماده واگذاری است.
قاسمی، تصریح کرد: در طرح اقدام ملی مسکن ساخت 520 هزار واحد مسکونی آغاز شده بود که طبق گزارش دیوان محاسبات، پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها تنها بین 10 تا 15 درصد بوده است لذا در شورای عالی مسکن تصویب کردیم که اجرای پروژه این 520 هزار واحد - که 90 درصد اجرای کار آن باقیمانده است - در نهضت ملی مسکن ادغام شود.

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 617
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=91932
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.