تاريخ انتشار: 01 بهمن 1400 ساعت 16:48:25
بهترین زمان برای غسل جمعه

در کشور ایران روز جمعه تعطیل می باشد. در روز جمعه خداوند خوبی ها و نیکی ها را چند برابر می کند، گناهان را پاک می کند، دعاها و آرزو ها را برآورده می کند، غم و اندوه را برطرف می کند. روز جمعه برای مسلمانان مورد احترام می باشد زیرا در این روز مسلمانان برای نماز جمعه اجتماع می کنند. روز جمعه دارای اهمیت زیادی می باشد که در احادیث بیان شده است و دارای اعمال و دعاهای بسیاری است. روز جمعه مسلمانان در انتظار فرج حضرت مهدی (عج) هستند و برای ظهور و زیارت ایشان دعا می کنند. در این روز مسلمانان دعای روز جمعه می خوانند و غسل جمعه را به جای می آورند. غسل جمعه یکی از مهم ترین اعمال روز جمعه و از غسل های مستحب است. درباره غسل جمعه بسیار سفارش شده است اما ممکن است ندانید بهترین ساعت و وقت برای غسل جمعه چه زمانی است؟ بهترین زمان غسل جمعه قبل از ظهر جمعه می باشد. همچنین زیارت اموات و خواندن فاتحه برای اموات در روز جمعه سفارش شده است. برای اطلاعات کامل تر درباره زمان مناسب غسل جمعه با ما همراه باشید.
بهترین زمان و ساعت انجام غسل جمعه
زمان غسل جمعه

دعای غروب جمعه برای حاجت بسیار مجرب و سفارش شده

بهترین زمان انجام غسل جمعه از اذان صبح جمعه تا ظهر جمعه می باشد و بهتر است نزدیک ظهر آن را به جا آورند. بنابراین بهترین ساعت غسل جمعه حدود ساعت 12 تا 2 ظهر است و نمی توان زمان دقیق غسل جمعه را گفت زیرا بستگی به ساعت و اوقات شرعی دارد. اگر کسی احتمال دهد روز جمعه به آب برای غسل دسترسی ندارد یا می خواهد به مسافرتی برود می تواند روز پنج شنبه غسل را انجام دهد. اگر غسل جمعه را تا اذان ظهر انجام ندهد، می تواند قضای آن را پس از زوال خورشید و در روز شنبه به جا آورد. گفته شده است اگر غسل جمعه پس از زوال روز جمعه انجام شود، احتیاط آن است که شخص آن را بدون نیت قضا به جا آورد. کیفیت غسل جمعه مانند دیگر غسل ها می باشد.
چرا مسلمانان غسل جمعه انجام می دهند؟
حال که بهترین زمان غسل جمعه را دانستیم ببینیم فلسفه غسل جمعه چیست؟ انجام همه ی غسل های واجب و مستحب برای نظافت و تمیز شدن جسم و روح انسان می باشد. وقتی مسلمانان در روز جمعه از کار و تلاش فارغ می شوند تا استراحت کنند و در روز جمعه در اجتماع مسلمانان شرکت کنند، شایسته است که به دلیل ایستادن به نماز در برابر خداوند و هم برای احترام و حرمت گذاشتن به نمازگزاران که در کنار هم می خواهند نماز بخوانند، بدن خود و لباس خود را پاکیزه کنند، لباس مرتب بپوشند و عطر بزنند تا باعث ناراحتی دیگران نشوند.

امام صادق (ع) می فرمایند: انصار در زمان پیامبر(ص) مشغول دامداری و کشاورزی بودند، روز جمعه بدون تمیز کردن لباس و بدن خود برای نماز به مسجد می رفتند، مردم از بوی بد آنان اذیت می شدند، پیامبر (ص) به همین دلیل آن ها را به غسل کردن در روز جمعه دستور دادند و از آن پس غسل جمعه یک سنت برای مسلمانان شد.
دعای غسل روز جمعه

از حضرت صادق نقل شده است که هر کس در روز جمعه و در زمان مناسب غسل جمعه، غسل کند و این دعا را بخواند:

أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ‏

گواهى مى‏ دهم كه خدايى جز ذات يگانه پروردگار بى نیاز نيست و گواهى مى‏ دهم كه محمد بنده (خاص) او و پيغامبر اوست

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ

بار خدايا درود فرست بر محمد (ص) و آل محمد

وَ اجْعَلْنِي مِنَ التَّوَّابِينَ وَ اجْعَلْنِي مِنَ الْمُتَطَهِّرِينَ‏

و مرا از توبه كنندگان و پاكان بگردان

برای او طهارتی است تا جمعه آینده یعنی از گناهان او پاک شود و یا اعمال او با طهارت معنوی و قبول شده می باشد. بهتر است در بهترین زمان غسل روز جمعه این عمل مستحبی به جا آورده شود.
غسل جمعه عملی مهم برای محافظت بدن در قبر

یکی از موضوعاتی که زیاد راجع به آن شنیده ایم سالم ماندن جسم و بدن بعضی از مردگان در قبر است که بعد سال ها جسد آن ها پوسیده نشده است.

در منابع دینی مستمر و مقید بودن غسل جمعه را از عامل های سالم ماندن بدن در قبر می داند. پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: هر کس موفق شود چهل جمعه پشت سر هم غسل کند بدنش در قبر متلاشی نشده و نخواهد پوسید. البته غسل جمعه بهتر است در زمان مناسب غسل جمعه انجام شود.
احادیث پیامبران و امامان درباره ی غسل جمعه

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:

هیچ گاه غسل جمعه را ترک نکن، هر چند ناچار باشی از پول غذا و خوراک خود صرفه جویی کرده و برای غسل خرج کنی، زیرا غسل جمعه یکی از بزرگ ترین و برترین کار های مستحب است.

حضرت علی (ع) هر گاه می خواست کسی را سرزنش کند می فرمود:

تو حتی از کسی که غسل روز جمعه را ترک کند ناتوان تری.

امام باقر (ع) فرمودند:

کسی که شب جمعه یا روز جمعه بمیرد، عذاب قبر از او برداشته می شود.

امام صادق (ع) فرمودند:

غسل جمعه، پاکیزگی و کفاره است از گناهان، از جمعه تا جمعه ی دیگر.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:

هر کس موفق شود چهل جمعه پشت سر هم غسل کند بدنش در قبر متلاشی نشده و نخواهد پوسید.

روایتی از امام رضا (ع):

خداوند تبارک و تعالی نماز فریضه را با نماز نافله و مستحبی تمام و کامل گردانیده و روزه واجب را با روزه نافله و وضو و طهارت واجب را با غسل روز جمعه تکمیل و تمام فرموده است، بنابراین نقصی که ناشی از سهو و فراموشی حادث شود، توسط غسل جمعه کامل گردد.

خط پایانی:

بهترین زمان برای غسل جمعه قبل از ظهر روز جمعه می باشد. بسته به اوقات شرعی روزها در فصل های مختلف ساعت غسل جمعه متفاوت است.

  تعداد بازديدها: 1824
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=92048
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.