تاريخ انتشار: 21 ارديبهشت 1401 ساعت 01:15:47
تبعات حذف ارز ترجیحی آرد و گندم - تولید و فروش نان‌های حجیم نصف شد

تصمیم دولت مبنی بر حذف ارز ترجیحی گندم اگرچه به گفته مسئولان مانع قاچاق گندم و آرد یارانه‌ای به خارج از مرزهای کشور می‌شود، اما ازسوی دیگر آزادسازی و اصلاح قیمت این کالای استراتژیک نان عده‌ای را در داخل کشور آجر کرده است.
قوت غالب مردم ایران نان است و تصمیم دولت برای حذف یارانه آن فعالان صنوف نانوایی و اغذیه فروشی‌ها را حالا با مشکل کاهش مشتری و خریدار موجه کرده است، چرا که آزادسازی قیمت آرد و در پی آن افزایش قیمت نان هم خرید از نانوایی‌ها بویژه مراکز عرضه نان‌های حجیم (فانتزی) را کم کرده و هم بازار اغذیه فروشان را راکد و کم رونق کرده است.
درحالی که مسئولان متولی آرد، علت افزایش قیمت برای واحدهای صنف و صنعت را قاچاق آرد با قیمت دولتی دانسته که با حذف ارز ترجیحی آرد و گندم، دیگر خبری از قاچاق نخواهد بود.ولی این دلیل ازسوی تولید کنندگان نان‌های حجیم ومسئولان صنف اغذیه فروشان ردشده ومعتقدند افزایش 10 برابری قیمت آرد برای نانوایان فانتزی به بهانه جلوگیری از قاچاق درحالی که سهم آن‌ها از تولید نان کشور بسیار اندک است غیر منطقی است.
نکته‎ای که درتولید وعرضه نان‌های حجیم به آن توجه نشد، بالا رفتن قیمت‌ها‌ی چند برابری پس از حذف ارز ترجیحی آرد و گندم بود.
بنابر اعلام رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم، قیمت آرد نان فانتزی از کیسه‌ای 67 هزار تومان به 630 هزار تومان (حدود 10 برابر) افزایش یافته است و به این ترتیب قیمت هر نان باگت به بیش از 10 هزار تومان رسیده است.
وضعیت قیمت نان‌های حجیم (فانتزی) پس از حذف ارز ترجیحی آرد و گندم بهم ریخت و این درحالی است که مسئولان علی‌رغم آگاهی به اینکه قیمت‌ها بالا می‎روند ‎گفتند: قیمت‌ها نباید از شهریور ماه 1400 تجاوز کند.
قیمت نان باگت که قبلا 3 هزار تومان بود به 10 هزار تومان تغییر کرده است. هر عدد نیم‌باگت فرانسوی که 2500 تومان فروخته می‌شد با قیمت 7500 تومان و نان همبرگری که 2500 تومان بود با قیمت 7500 تومان عرضه می‌شود.
به سراغ تولید کنندگان نان‌های حجیم رفتیم تا از تاثیرات حذف ارز ترجیحی آرد و گندم بر کسب و کار آنها باخبر شویم.
یکی از تولید کنندگان که نخواست نامش فاش شود در خصوص تولیدات خودش گفت: همه چیز تا قبل از اینکه دولت تصمیم به حذف ارز ترجیحی آرد و گندم بگیرد خوب بود. اما حالا با این کار ضربه بزرگی به کسب و کار ما وارد شد.
وی افزود: با این کار هم تولیدات ما نصف شده و هم مشتری هایمان نصف شده. جدیدا هنگامی که برای خرید رجوع می‎کنند و با قیمت‌های جدید روبه‎رو می‎شوند از خرید منصرف می‎شوند و مغازه را ترک می‎کنند. درحال حاضر نه تنها تولیدمان نصف شده بلکه تعداد مشتری‌ها هم کم شده است.
این تولیدکننده گفت: اگر قرار باشد که وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند دیگر نمی‎توانیم به کارمان ادامه دهیم و باید کسب و کار را بخوابانیم و به دنبال کار جدیدی بگردیم.
یکی از مشتری‌هایی که در آنجا حضور داشت گفت: من بوفه‌دار یک مدرسه هستم. تا قبل از اینکه قیمت‌ها افزایش پیدا کند خریدم را می‎کردم و ساندویچ هایم را می‎فروختم، اما الان با این قیمت‌ها بچه‎هایی که برای خرید ساندویچ خیلی مشتاق به خرید بودند دیگر چیزی نمی‎خرند و درآمد من بخاطر این ماجرا نصف شده است.
آقای سلمانی یکی دیگر از تولید کنندگان نان‌های حجیم است که در خصوص افزایش قیمت‌ها گفت: درحال حاضر بخاطر بالا رفتن قیمت‌ها، مجبوریم که تولید را نصف کنیم. زیرا دیگر مثل قبل برای خرید به سراغ ما نمی‎آیند.
وی افزود: به عنوان مثال درحال حاضر مشتری ثابت‌هایی که برای خرید به اینجا می‎آمدند 10 الی 15 عدد نان از ما می‎خریدند، اما درحال حاضر نزدیک به 4 یا 5 عدد نان می‎خرند.
سلمانی گفت: با توجه به حذف ارز ترجیحی آرد و گندم برای خرید 50 کیسه آرد نزدیک به 33 میلیون تومان پول می‎دهم. با بالا رفتن قیمت آرد چیز‌های دیگر نظیر بهبود دهنده، روغن و...هم گران شدند. کسب و کار ما دیگر مثل قبل نیست و این باعث نگرانی ما شده است.
وی ادامه داد: نان باگتی را که به ساندویچی‌ها 2 هزارتوامان می‎فروختیم الان با چند برابر قیمت می‎فروشیم.
یکی دیگر از تولید کنندگان که نامش را نگفت در این خصوص گفت: دولت با این کارش مشتری‌های ما را کم کرده و ضربه بدی به کسب و کارمان وارد کرد. قبلا روزانه از 15 کیسه آرد برای تولید استفاده می‎کردیم. اما حالا توانمان نمی‎رسد که بیشتر از 5 یا 6 کیسه مصرف کنیم.
یکی از مشتری‌های این مغازه به خبرنگار ما گفت: وضعیت معیشت مردم چندان جالب نیست. دولت چرا باید به یکباره چنین تصمیمی بگیرد؟ مگر متوجه نمی‎شوند که این کار چه لطمه‎ای به جامعه می‎زند؟ فلافل که ارزان بود هم دیگر ارزان نیست و کارگران دیگر از خوردن این غذا هم محروم می‎شوند.
فلافل هم گران ‎شد
ازسوی دیگر با افزایش قیمت نان‌های فانتزی، صنف اغذیه فروشان نیز متاثر از این اقدام دولت شدند بصورتیکه به گفته رئیس اتحادیه اغذیه فروشان تهران، قیمت نان باگت یک شبه بیش از دو برابر شد که در پی این افزایش دست کم 15 درصد به قیمت ساندویچ‌ها افزوده خواهد شد.
اسدالله احمدی شهریور می‌گوید: با این افزایش ساندویچ‌های ارزان قیمت مانند فلافل که معمولا اقشار کم درآمد از آن استقبال می‌کردند، به ساندویچ‌های گران قیمت برای این قشر تبدیل شده است. به نحوی که مثلا قیمت یک ساندویچ‌ فلافل که از ارزان‌ترین ساندویچ‌ها است، در روزهای اخیر، 50 درصد افزایش یافته است.
وی از جمله این ساندویچ‌ها را فلافل عنوان کرد که در اغذیه فروشی‌های مناطق جنوب شهر، اصلی‌ترین ساندویچ است که عرضه می‌شود. شهریور گفت: به شهادت همکارانمان میزان خرید فلافل 2 عدد به ازای هر 4 نفر شده است.
رئیس اتحادیه اغذیه فروشان تهران معتقد است، اغذیه فروشانی که عمده مشتریان آن‌ها اقشار کم درآمد هستند و درآمد اصلی آن‌ها از فروش این نوع از ساندویچ‌ها است، حداکثر تا 6 ماه آینده امکان ادامه فعالیت خواهند داشت.
شهریور افزایش 10 برابری قیمت آرد برای نانوایان فانتزی به بهانه جلوگیری از قاچاق درحالی که سهم آن‌ها از تولید نان کشور بسیار اندک است را غیر منطقی دانست و گفت: 90 درصد نان‌های تولیدی در کشور سنتی است و اگر آرد دولتی قاچاق می‌شود بخش اعظم آن از چرخه تولید نان سنتی خارج شده است.
احمدی شهریور یاد آور شد: ضمن اینکه نان‌های فانتزی نسبت به نان‌های سنتی ضایعات و دور زیر بسیار کمتری دارد. با در نظر گرفتن این واقعیت‌ها، به جای اعمال فشار بر تولیدکندگان نان‌های فانتزی و صنعتی، منطقی آن بود که مشکلات نان سنتی حل می‌شد.
همین امر موجب شده تعدادی از ساندویچی‌های تهران، ساندویچ‌های خود را به دلیل گرانی نان باگت، با نان لواش و بربری عرضه ‌کنند تا با این کار از تعطیلی واحد صنفی خود جلوگیری کنند.
عطااله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران، در زمینه دلایل افزایش قیمت آرد واحدهای صنف وصنعت می‌گوید: با توجه به اختلاف قیمت آرد در داخل کشور به آن سوی مرزها شاهد پدیده قاچاق بودیم که آزادسازی قیمت آرد صنف و صنعت به حفظ سرمایه ملی کمک می‌کند.
هاشمی گفت: گندم تولیدی در 2 بخش صنف و صنعت و نان‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که امسال بنابر سیاست‌گذاری شورای اقتصاد یارانه گندم بخش صنف و صنعت تغییر کرده است.
به گفته وی، سالانه یک میلیون و 800 هزار تن تا 2 میلیون تن گندم در صنف و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد که 800 هزار تن از میزان در صنایع ماکارانی و یک میلیون و 200 هزار تن در سایر صنایع همچون شیرینی و شکلات و بیسکویت مصرف می‌شود.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران می‌گوید: سال گذشته هر کیلو آرد با نرخ 2 هزار و 700 تومان در اختیار صنف و صنعت قرار می‌گرفت که بواسطه اختلاف معنادار با آن سوی مرزها قاچاق می‌شد که امسال با حذف یارانه از بخش صنف و صنعت دیگر شاهد قاچاق و هدر رفت سرمایه‌های کشور نخواهیم بود.
درحالی که دولت سیزدهم خود را صادق الوعد می‌داند و سفره مردم را خط قرمز خود می‌داند، اما وعده حمایت از اقشار ضعیف کمتر عملی شده و بار اضافی به دوش این اقشار همچنان سنگینی می‌کند.
اگرچه جلوگیری از خروج سرمایه‌های کشور در هر شکلی واجب است اما نحوه مواجهه با چنین مشکلاتی نباید خود آفت دیگری بر جامعه تحمیل کند و مردم را در تنگناهای بیشتر قرار دهد.
دولت اگر قصد حمایت از اقشار ضعیف را دارد خوب است بجای گران کردن کالاها، با نظارت بیشتر جلوی قاچاق را بگیرد و آنقدر هزینه قاچاق کالا را برای متخلفان بالا ببرد که کسی سودای این کار را در سر نپروراند.
*یکی از تولیدکنندگان: همه چیز تا قبل از اینکه دولت تصمیم به حذف ارز ترجیحی آرد و گندم بگیرد خوب بود. اما حالا با این کار ضربه بزرگی به کسب و کار ما وارد شد
*بنابر اعلام رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم، قیمت آرد نان فانتزی از کیسه‌ای 67 هزار تومان به 630 هزار تومان (حدود 10 برابر) افزایش یافته است
*قیمت نان باگت که قبلا 3 هزار تومان بود به 10 هزار تومان تغییر کرده است. هر عدد نیم‌باگت فرانسوی که 2500 تومان فروخته می‌شد با قیمت 7500 تومان و نان همبرگری که 2500 تومان بود با قیمت 7500 تومان عرضه می‌شود
*رئیس اتحادیه اغذیه فروشان تهران: با افزایش قیمت نان‌های فانتزی، ساندویچ‌های ارزان‌قیمت مانند فلافل که معمولا اقشار کم‌درآمد از آن استقبال می‌کردند، به ساندویچ‌های گران قیمت برای این قشر تبدیل شده است.

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 618
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=93038
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.