تاريخ انتشار: 30 خرداد 1401 ساعت 00:39:00
نیاز امروز ما به سیره بهشتی

با اینکه هنوز چند روزی تا آغاز تیرماه باقی مانده و تا هفتم تیر که سالروز شهادت سیدالشهدای انقلاب اسلامی شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی و 72 تن از یاران امام و انقلاب اسلامی روزهای بیشتری باقی مانده، اینجانب لازم می‌دانم از هم‌اکنون از اصحاب قلم و سخن و هرکس که می‌تواند برای احیاء یاد و راه این شهیدان اقدامی کند درخواست کنم برای انجام این وظیفه، دست بکار شوند و منتظر فرا رسیدن روز هفتم تیر نمانند.
علت این درخواست اینست که در شرایط کنونی، جامعه ما بشدت دچار فقر اخلاقی و بازی‌های سیاسی است. بدتر از آثار شوم تحریم‌ها بر زندگی مردم، بدتر از گرانی‌ها، بدتر از بی‌اعتمادی‌ها و بدتر از سایر مشکلاتی که امروز در جامعه ما وجود دارند، همین فقر اخلاقی و بازی‌های سیاسی است که اکنون گرفتارشان هستیم. با ثروت اخلاق و سرمایه اخلاص، می‌توان بسیاری از دردها را درمان کرد ولی فقر اخلاقی و بازی‌های سیاسی، خود ام‌الامراضند و حتی جامعه سالم را نیز به انواع بیماری‌ها مبتلا می‌کنند.
این فراز بسیار مهم و پرمحتوا از شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی است که: «من خودم می‌گویم هیچوقت سیاست‌باز نبوده‌ام و از سیاست‌بازی متنفر بوده‌ام. من به ایفای وظیفه سیاسی همیشه معتقد بوده‌ام و حال هم هستم. ایفای وظیفه سیاسی غیر از سیاست‌بازی است. سیاست‌بازی یعنی خودپرستی، یعنی مقام‌پرستی، یعنی سودپرستی، یعنی فدا کردن مصالح جامعه در راه مسائل شخصی، یعنی دروغ‌زنی و دروغ‌گوئی و امثال اینها. اینها همه ضد اخلاق اسلامی است که همواره یک مسلمان از آن بیزار است و ایفای نقش سیاسی یعنی به اندازه توانائی و در حدود شرایط وظیفه و سهم خود را در بهتر اداره کردن جامعه انجام دادن. ما به این می‌گوئیم سیاست و عمل سیاسی، این وظیفه است و همیشه به آن معتقد بوده‌ام و خواهم بود».
شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی همانطور که از این جملات به روشنی پیداست، همیشه تلاش می‌کرد مرز میان سیاست‌بازی و سیاست را مشخص کند و در مرحله بعد، مردم را به حضور در صحنه‌های سیاسی دعوت نماید همانگونه که خود حضور داشت و در نهایت، خطر گرفتار شدن مسئولان اداره جامعه در گرداب سیاست‌بازی را که خودپرستی، سودپرستی، مقام‌پرستی، دروغ‌گوئی و فدا کردن مصالح جامعه در راه مسائل شخصی از نتایج آنست، گوشزد نماید و درباره زیان‌های آن برای جامعه هشدار بدهد. اینجانب شاهد بودم که این عبد صالح خدا از اینکه در اولین سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی علائمی از شروع شدن بازی‌های سیاسی در میان دست‌اندرکاران و دور شدن بعضی از آنها از سیاست واقعی را می‌دید، بشدت رنج می‌برد و در سخنرانی‌های پیاپی درباره عوارض منفی این پدیده شوم هشدار می‌داد.
ما امروز به رواج سیاست‌‌بازی در کشورمان مبتلا هستیم. عده‌ای با غرق شدن در گرداب سیاست‌بازی، گرفتار خودپرستی، سودپرستی، مقام‌پرستی و فدا کردن مصالح مردم و جامعه برای تامین منافع خود شده‌اند و برای حفاظت از این منافع کثیف، آشکارا به دروغ گفتن متوسل می‌شوند. برای امیرالمومنین علیه‌السلام، حکومت کردن حتی به اندازه یک لنگه کفش کهنه ارزش نداشت ولی برای ما که مدعی پیروی از آن امام معصوم هستیم، حکومت کردن آنقدر ارزشمند است که حاضریم دروغ بگوئیم و به هر ابزار نامشروعی برای باقی ‌ماندن در قدرت متوسل شویم.
در چنین شرایطی، همگان از حکمرانان تا فعالان سیاسی و تا آحاد مردم به بهره‌مند شدن از افکار بلند شهید بهشتی نیاز شدید دارند. او متفکر آزاداندیش و همه‌جانبه ‌نگری بود که به افق‌های دور نظر داشت و با رهنمودهای صریح و عمیق خود، راه و چاه را به درستی نشان می‌داد. سخنان 43 سال قبل او چنان بود که امروز برای همگان تازگی دارد و از بهترین رهنمودها و پرفروغ‌ترین مشعل‌ها برای هدایت تمام کسانی است که در جستجوی راه برای به سعادت رساندن جامعه هستند. دشمن، این را می‌دانست که او را از ما گرفت و امروز ما برای ناکام نمودن دشمن که ناکام ساختن ما را در برنامه خود دارد، باید تفکر و سیره بهشتی را چراغ راه خود قرار دهیم.

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 1885
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=93392
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.