تاريخ انتشار: 31 تير 1401 ساعت 23:52:41
ابتکار پیشدستانه

✍️اینکه دو مفهوم پیشدستی و پیشگیری در دکترین دفاعی و روابط بین الملل به چه معناست و بیانگر چه اقدامات قانونی یا زورمندانه از سوی کشورها می تواند باشد حتماً موضوعی بسیار مهم و قابل بررسی است اما مسئله کلیدی شاید توجه به این نکته باشد که معیار تشخیص تهدید بالقوه غیر قابل مهار کدام است؟
آیا کشورها و قدرت های دیگر هم با تکیه بر منطق مجازات پیشدستانه مجاز به حمله علیه سایر کشورها مثلاً علیه ایران هستند؟
آیا برخلاف گذشته که شوروی را به دلیل حمله های پیشدستانه در جهان دو قطبی محکوم می کردیم امروز حمله پیشدستانه را از حقوق ویژه روسیه پوتین می دانیم؟
آیا حمله و اشغال ایران توسط قوای روسیه و انگلیس یا بعدها مداخلات نظامی - سیاسی آمریکا در ایران با منطق عملیات پیشدستانه و تحت عنوان ابتکار عمل قابل توجیه نیست؟
آیا حمله عراق به ایران چنانکه صدام دقیقاً با تکیه بر منطق ( پیشدستانه) انجام داد قابل توجیه بود؟
آیا انقلاب های مخملی و رنگین آمریکا علیه دولت های غیر همسو و مخالف با تکیه بر منطق پیشدستانه قابل توجیه و حتی ضروری نیست؟
✍️اینکه مقام معظم رهبری در دیدار پوتین با اعلام اینکه "اگر شما (با اشغال اوکراین) ابتکار عمل را به دست نمی گرفتید طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ می شد" ضمن حمایت صریح و روشن از اشغال نظامی اوکراین توسط روسیه از اشغال نظامی اوکراین بعنوان مانع کلیدی آغاز جنگ نام بُردند ، اینکه تفاوت این جنگ و اشغال نظامی با جنگی که مورد پیشگیری قرار گرفته است چیست؟ حتماً روزی مورد توضیح معظم له قرار خواهد گرفت اما تاکید بر ابتکار عمل یا جنگ پیشدستانه بعنوان یک ارزش دفاعی و حتی بسیار بالاتر ارزش انسانی و اخلاقی بسیار قابل تامل است معیارهایی که حداقل طی دو قرن گذشته به کرات مورد تاکید و مستمسک دو ابرقدرت آمریکا و شوروی در مداخلات نظامی تا کنترل جهان قرار داشت.
✍️اینکه مولفه های ارزشی ابتکار عمل در آغاز جنگ و اشغال سایر کشورها بعنوان دکترین پیشدستی از نگاه فرمانده کل قوا و دکترین های سابق مورد اتکای غرب و شرق چیست؟ و تفاوت شکلی و محتوایی مواضع اعلامی معظم له در اولین سخنرانی (۱۰اسفند ۱۴۰۰) در مورد اشغال اوکراین که فرمودند "خواهان توقف جنگ هستیم می خواهیم جنگ تمام شود منتهی علاج هر بحرانی صرفا در صورتی ممکن است که ریشه شناخته شود که ریشه بحران در اوکراین سیاست‌های آمریکا و غربی‌ها است ، مردم عامل استقلال کشورها هستند اگر مردم در اوکراین وارد میدان می شدند وضع دولت و مردم اوکراین این‌طور نمی‌شد" و تاکید در دیدار با پوتین مبنی بر "اجتناب ناپذیری و حتی بالاتر ابتکار هوشمندانه و ارزشی آغاز جنگ پیشدستانه" در چه مواردی است می تواند بیانگر راهبردهای انتخابی آتی ایران در برخورد با هر تهدید احصایی یا احساسی در منطقه و بین الملل باشد.
✍️اینکه فرمانده کل قوا از حمله نظامی و اشغال اوکراین به تصمیمی ارزشمند ، به موقع و شجاعانه تحت عنوان "ابتکار عمل" و اقدام پیشدستانه برای "ممانعت از آغاز جنگ" نام بُردند شاید پیامی صریح و روشن به کشورهای هدف و مخاطب ایران هم باشد.
✍️اینکه موضع اعلامی مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا به مفهوم سازی سلسله اقداماتی مانند اصرار خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی دفتر رهبری به بیان عبور از غنی سازی ۶۰٪ تا توانمندی بالفعل ساخت بمب اتمی و تا نمایش ناو بندر مُکران و ناو دسته پهبادی که در ادامه نمایش اقتدار شهرهای  موشکی و ... در چارچوب دکترین مشروعیت حمله ابتدایی و پیشدستانه یا ابتکار عمل کمک کند شاید به تعبیری آغاز گام دوم ابلاغی هم باشد. ۳۱تیر۰۱

  تعداد بازديدها: 2461
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=93653
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.