تاريخ انتشار: 08 مرداد 1401 ساعت 01:01:14
نامه حضرت زید شهید(علیه الصلاه و السلام) خطاب به علمای اسلام (بخش سوم)

«بنـدگان خـدا! بدانیـد امور دین و دنیـا به دست عالمـان اصـلاح می‌گردد، ولی آنگـاه که آنـان امر و نهی خـدا را به ظالمان و جـائران، همچنین به جاهلان و سـفیهان فروختنـد، خراب و تباه می‌شود. اگر کار در دست آنان باشـد هرگز نمی‌تواننـد با چنین روحیه‌اي آن را سـر و صورت دهنـد. در این هنگام آنچه که از رسول خدا به عنوان میراث برجاي مانده پایمال می‌شود و آبروي مسلمانان به خطر می‌افتد.
 شما اي عالمان! گروه معروفی هستیـد و به پرهیزکاري زبان‌زد مردم هستیـد و با بندگی خدا پیوند دارید و به فهم قرآن شـهرت دارید، شما در چشم مردم عظمت خاصی دارید و در شهرها و بازارها از احترام خاصی برخور دارید. بزرگان از شـما حساب می‌برنـد و ناتوانان شـما را احترام می‌کننـد و کسـی نیز که به او نیکی نکرده‌اید، از شـما می‌ترسد و پیشاپیش دیگران، شما را دعوت می‌کند و نیکی به شما را آغاز می‌کند. در مجالس همه به شما اشاره می‌کنند و نیازمندان، آنگاه که ظالمان از پرداخت حق آنان خودداري می‌کننـد، شـما را میانجی خود می‌سازنـد. مردم از یادگارهاي شـما پیروي می‌کنند و به همان راهی که شما رفته‌اید، می‌روند.
همـه‌ی این مقامـات به خاطر این است که آنان که از شـما پایین‌ترنـد، امیدوارنـد که به وسـیله شـما بتواننـد حق خـدا را به جاي آورند و در آخرت نجات پیدا کنند. پس هنگامی که نوبت به دفاع از حق خدا می‌رسد، در غفلت نباشـید و فرمان او را از دست ندهید و مانند پزشـکانی نباشـید که پول دارو را گرفته‌انـد و بیماران را به رنج انداخته‌اند و مانند چوپانانی نباشـید که مزد چوپانی را گرفته‌اند و از چراگاه به دور افتاده‌اند و مانند پاسدارانِ شهري نباشید که آن را به دشمن تسلیم کرده‌اند. این مَثل‌هاي عالمان بد است.ِ
 نه مالی را در راه خدا دادید و نه جانی که پیش شـما عزیز است در راه خدا فداکرده‌اید و نه خانه و زندگی را در راه خدا از دست داده‌ایـد و نه از همسـري جـدا شـده‌ایـد و نه با خانواده‌ی خود دشـمنی کرده‌اید، پس آنچه که در نزد خداست [از حسن عاقبت و نجات و رستگاری] آرزو نکنید، چون با خدا مخالفت نموده‌اید.
 آیـا می‌پنداریـد که شـما در نـور راه می‌رویـد و بـا فرشـتگان و بشـارت آنـان روبرو می‌شویـد؟ چگونه آرزوي سـلامتی در رستاخیز دارید در حالی که براي خدا امانت‌داري نکرده‌اید و از علم و دانش جدا شده‌اید و در دین خدا سازشکاري کرده‌ایـد؟! در حالی که می‌دیدید پیمان خدا شکسـته شده و آیین خدا مورد بی‌مهري قرار گرفته است. از آن به وحشت نیفتادید و از خـدا نترسـیدید؟!! اگر بر اذیّت دشـمنان صبر می‌کردیـد و در راه خـدا رنـج را تحمل می‌نمودید حتماً رهبری امور دین در دست شما باقی ‌می‌ماند و در اختیار شما بود.
 بندگان خدا! به خاطر طمع ثروتی که در دست ستمگران است، آنان را بر سرنوشت خود چیره نسازید تا از ثواب خدا محروم بمانید.
بندگان خدا! با عمل به دین و چنگ زدن به کتاب خدا، به پیشواز مرگ بروید. فریب زندگی زودگذر دنیا را مخورید. آنچه در نزد خداست نیک است و جهانِ جاودان، آخرت است.
بنـدگان خـدا! بر از دست رفتن ایمان بِگرییـد و بر عمل نکردن به قرآن مویه کنید، به خدایی که جان زید بن‌علی در دسـت اوست، خیري که اهل بیت پیامبر علیهم‌السـلام به آن دسترسی نداشته باشند، به شما نیز نمی‌رسد و به خیري نمی‌رسید مگر آن که اهل بیت پیامبر علیهم‌السلام به آن رسیده باشند.»

 منبع عربی: بحوث فی الملل و النحل، آیت‌الله جعفر سبحانی، ج ۷، ص ۸۶ و ۸۷، مؤسسه النشر الاسلامیه.
 منبع فارسی: فرهنگ عقاید و مذاهب اسلامی، آیت‌الله جعفر سبحانی، انتشارات مؤسسه امام صادق(ع)، ج ۷، ص ۶۹ تا ۷۱.

  تعداد بازديدها: 1758
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=93698
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.