تاريخ انتشار: 11 مهر 1401 ساعت 23:47:46
طالبان تظاهرات دانشجویان هرات علیه نسل‌کشی هزاره‌ها را سرکوب کرد

نیروهای طالبان با شلیک تیرهوایی و ضرب و شتم از ادامه راهپیمایی دانشجویان دانشگاه هرات در غرب افغانستان جلوگیری کردند.
به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان زنانی که در اعتراض به حمله مرگبار به آموزشگاه «کاج» در دشت‌ برچی کابل دست به راهپیمایی زده بودند، ازسوی طالبان سرکوب شدند. این زنان معترض تداوم حمله‌ به مراکزشیعیان هزاره‌ در افغانستان را «نسل‌کشی» توصیف کرده و به آنان اعتراض کردند.
به گزارش شاهدان، طالبان با شلیک‌های هوایی، ضربه‌های شلاق و شکستن تلفن‌های همراه معترضان، آنان را متفرق و دادخواهی‌ آنان را سرکوب کرده‌اند.
روز شنبه نیز زنان و دختران در غرب شهر کابل با شعارهای «نسل‌کشی جنایت است، خاموشی خیانت است»، «عدالت عدالت، خسته‌ایم از جهالت»، «نسل‌کشی هزاره را متوقف کنید»، « نه به استبداد و پیش به‌سوی آبادی» تظاهرات کردند که با ازسوی طالبان با رفتار خشونت بار سرکوب شدند.
همزمان با این، شماری از دانشجویان دانشگاه تعلیم و تربیت کابل در واکنش به حمله به آموزشگاه کاج، دست به اعتراض جداگانه زدند. این دانشجویان دختر با سر دادن شعارهای «تحصیل و تعلیم گناه نیست»، «امنیت حق ما است»، «ما امنیت می‌خواهیم»، «مرگ بر دشمنان دانایی»، «ما یکی هستیم»، «با ما محلق شوید»، «نسل‌‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید»، راهپیمایی کردند.
برخی از منابع مدعی گفتند که طالبان 22 تن از معترضان را بازداشت کرده‌اند.طالبان درباره سرکوب و بازداشت دختران معترض تاکنون چیزی نگفته‌اند.
این تظاهرات‌ها در اعتراض به حمله تروریستی به مرکز آموزشی کاج در غرب کابل که عمدتا دانش‌آموزان شیعه هزاره قربانی آن شدند صورت می‌گیرد. حمله‌ای که بامداد روز جمعه 8 مهر، در منطقه دشت برچی در غرب کابل به وقوع پیوست. در نتیجه این حمله انتحاری بیش از 100 دانش‌آموز کشته و زخمی شده‌اند. اکثر قربانیان این حمله انتحاری را دختران تشکیل می‌دهند. این حمله هنگامی رخ داد که دانش‌آموزان برای سپری کردن امتحان آزمایشی کنکور در این مرکز آموزشی گرد آمده بودند. منابع مردمی می‌گویند که در این انفجار 57 تن جان باخته‌اند اما دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یونما) جان باختن 35 تن و زخمی شدن 82 دانش‌آموز را تایید کرده است. طالبان گفته‌اند که در این حمله انتحاری 19 تن جان باخته و 27 تن زخمی شده‌اند.
منابع مردمی می‌گویند که خانواده‌های قربانیان به دلیل سوگوار‌ی و هراس از طالبان نمی‌توانند جزییات بیشتری از تعداد قربانیان ارائه کنند. منابع مردمی همچنان تایید می‌کنند که درحال حاضر حدود 30 تن از دانش‌آموزان مفقود هستند و هیچ خبری از زنده بودن و یا کشته شدن آنان در دست نیست.
حمله انتحاری به آموزشگاه کاج واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی را به همراه داشته است. نهادهای حقوق بشری بین‌المللی، طالبان را در محافظت از شهروندان هزاره به ناکامی مطلق متهم کرده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای آورده است: « این حمله دهشتناک تازه‌ترین مورد از یک رشته حملات به مناطق عمدتاً با جمعیت هزاره و شیعه، یادآور شرم‌آور ناکامی و شکست مطلق طالبان به عنوان مسئولان حاکم، در حفاظت از مردم افغانستان است.»
ازسوی دیگر، ریچارد بنت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان در رشته توییتی این حمله را «جنایت ‌بین‌المللی» توصیف کرد و گفت: «حمله به مراکز آموزشی مردم هزاره و شیعه باید متوقف شود. حمله به آینده افغانستان را پایان دهید. جنایت بین‌المللی را بس کنید.»

  تعداد بازديدها: 566
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=94257
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.