تاريخ انتشار: 03 آذر 1401 ساعت 23:59:39
تحلیل سیاسی هفته

همزمان با ادامه ناآرامی‌ها در کشور، اقدام منعطفانه رهبری که با اعزام هیاتی به استان سیستان و بلوچستان درصدد دلجوئی از خانواده‌های آسیب ‌دیده، آزاد کردن حدود 100 نفر از زندانیان حوادث اخیر در آن استان و شهید دانستن افرادی که در این حوادث بدون تقصیر جان باختند برآمدند، آثار خوب خود را در این هفته نشان داد. شهرها و مناطق مختلف استان در هفته جاری از آرامش نسبی برخوردار بود و اگر افراد موثر و فعالان سیاسی و اجتماعی به تلاش خود در جهت آرام کردن فضا ادامه دهند، این روند ادامه خواهد یافت.
این اقدام رهبری می‌تواند به عنوان الگوی مناسبی برای آرام ساختن سایر استان‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. دولت نیز می‌تواند با نشان دادن انعطاف در برابر مطالبات برحق و مشروع مردم، راه را برای پایان یافتن تجمعات و تحرکات اعتراضی هموار سازد و زمینه‌ها و بهانه‌ها را از فرصت ‌طلبانی که درصدد اغتشاش هستند بگیرد.
علاوه بر اینها تعدادی از ائمه جمعه، صاحبان تریبون و قلم به دستان که با تندروی‌ها و سخنان تحریک‌ کننده خود، اوضاع را متشنج می‌کنند و بهانه‌های جدیدی به دست این و آن می‌دهند نیز باید از ادامه چنین سخنان و نوشتن‌هائی خودداری کنند و مردم را به اتحاد و همبستگی دعوت نمایند. مسئولان ارشد نظام برای گوش دادن به سخنان مردم، توجه کردن به نیازهای آنان و مهار کردن تندروی‌ها باید تدابیری بیاندیشند و مانع استمرار نارضایتی‌ها شوند.
مسائل مربوط به فعالیت‌های ایران در زمینه انرژی اتمی نیز از مباحث مطرح در هفته جاری بود. علیرغم صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران و تحرکات ضدایرانی تروئیکای اروپائی، زمزمه‌هائی برای ازسرگیری مذاکرات برجامی در این هفته به گوش رسید. براساس اطلاعات منتشره ممکن است این مذاکرات در هفته‌های آینده از سر گرفته شود. این اقدام می‌تواند زمینه را برای تنش‌ زدائی از روابط ایران و غرب فراهم سازد، مشکلات موجود را برطرف نماید و برجام را به فرجام برساند، واقعه‌ای که قطعاً به نفع ایران و ثبات منطقه خواهد بود.
مصادف شدن این روزها با هفته بسیج و همزمانی این هفته با مقاومتی که نیروهای بسیج در برابر اغتشاشگران می‌کنند، اهمیت تاسیس این نیروها توسط امام خمینی را به اثبات می‌رساند. امام روز پنجم آذر 1358 فرمان تاسیس بسیج را صادر کردند و این نیروی مردمی علاوه بر اینکه در دفاع مقدس خدمات بزرگی به کشور کرد، در مقاطع مختلف توانست نقش مهمی در حفاظت از کشور، خدمت‌ رسانی به مردم و مقابله با بحران‌ها به عمل آورد. حمایت از نیروهای بسیج به ویژه اکنون که آماج حملات ناجوانمردانه دشمن قرار گرفته، وظیفه ملی و انقلابی همگان است.
بررسی رویدادهای بین‌المللی را با تازه‌ترین تحولات جنگ اوکراین آغاز می‌کنیم. حمله نظامی روسیه به اوکراین، هفته آینده وارد دهمین ماه می‌شود. هرچند هنوز نشانه‌ای از پایان این درگیری خونبار به چشم نمی‌خورد ولی طی روزهای اخیر حوادثی رخ داده است که می‌تواند در مسیر جنگ و سرنوشت آن تاثیر ایجاد کند. بازپس‌گیری شهر «خرسون» توسط اوکراینی‌ها را باید نقطه ‌عطفی در مسیر جنگ 9ماهه دانست. خرسون مهم‌ترین دستاوردی بود که روسها در این مدت به دست آورده بودند و پس از عقب ‌نشینی از کی‌یف و سپس خارکیف، این سومین مورد عقب ‌نشینی است و از دست دادن آن، بدون کسب هیچ امتیازی از سوی روسها، غیرمنتظره بود و حتی ناظران را دچار تردید کرده است که مسکو ممکن است هدف پیش‌بینی نشده‌ای از این عقب ‌نشینی داشته باشد. با اینحال عمده کارشناسان از اینکه ارتش روسیه بتواند اقدام تعیین‌ کننده‌ای صورت دهد را بعید می‌دانند.
بازپس‌گیری مناطق تحت اشغال، یکی پس از دیگری، اوکراینی‌ها را به تداوم این روند تشویق و امیدوار کرده است به طوری که برخی مقامات اوکراینی مدعی شده‌اند تا دی ‌ماه وارد شهر «کریمه» خواهند شد که از سال 1393 در اشغال روسیه می‌باشد و این شهر اوکراینی را مسکو به خاک خود ملحق کرده است.
این هفته دولت بایدن از دادگاه آمریکا خواست به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که در پرونده قتل «جمال قاشقچی» روزنامه‌ نگار مخالف ریاض، متهم اصلی است، مصونیت قضایی بدهد. این اقدام، یک بار دیگر نشان داد که برای دولت آمریکا، دلارهای نفتی بر حقوق بشر ارجحیت دارد. افشای قتل فجیع قاشقچی در مهر 1397 در کنسولگری عربستان در اسلامبول به یک رسوایی بزرگ برای ریاض تبدیل شد و حامیان غربی ریاض را نیز دچار دردسر کرد. اکنون پس از گذشت سه سال، به نظر می‌رسد آمریکا به این نتیجه رسیده است که حساسیت افکار عمومی از این جنایت کاهش یافته و درخواست مصونیت بن‌ سلمان را داده است ولی خدیجه چنگیز نامزد قاشقچی در واکنش به این تصمیم گفت: «دوباره پول پیروز شد».
این هفته، تماس تلفنی رجب طیب اردوغان با بنیامین نتانیاهو بازتاب زیادی داشت. این تماس برای نخستین بار پس از 9 سال انجام شد. برای ناظران و افکار عمومی جهان، این اقدام اردوغان، کسی که تا چندی قبل انتقادهای تندی از رژیم صهیونیستی داشت و به عنوان رهبر کشوری که اکثریت قاطع آن مسلمانان هستند، عجیب بود. اردوغان در سال‌های نخست حاکمیتش بر ترکیه، سعی داشت خود را مدافع فلسطینی‌ها قلمداد کند و حتی با درگیری لفظی با شیمون پرز در اجلاس داووس در سال 1387، قصد داشت خود را قهرمان مبارزه با اشغالگران صهیونیست جلوه بدهد. اکنون اردوغان به جایی رسیده است که نه‌تنها از نتانیاهو به عنوان جنایتکارترین چهره معاصر صهیونیست استقبال می‌کند و به قدرت رسیدن وی را تبریک می‌گوید بلکه با تماس با وی، کشته شدن دو صهیونیست را که در عملیات اخیر فلسطینی‌ها به هلاکت رسیدند تسلیت می‌گوید. اردوغان، حتی فلسطینی‌هایی را که با کمترین امکانات با صهیونیست‌های تا بن‌ دندان مسلح مقابله می‌کند مورد شماتت قرار می‌دهد که چرا از وطن خود در برابر اشغالگران دفاع می‌کنند!

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 451
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=94682
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.