تاريخ انتشار: 08 آذر 1401 ساعت 22:37:26
مروری بر آثار ماندگار آیت‌الله العظمی حاج شیخ محمد علی اراکی به مناسبت سالروز رحلت شیخ الفقهاء

آیت‌الله شیخ محمدعلی عراقی (اراکی) در سال 1312 هجری قمری در شهر اراک در خانه‏ای روحانی متولد و از کودکی به تحصیل علوم دینی اشتغال یافت. ایشان در نوروز سال 1340 ه. ق به همراه آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری از اراک به قم مهاجرت کرده و حوزه علمیه قم را تاسیس کردند. آیت‌‌الله اراکی پس ازحدود یک قرن تحصیل و تحقیق و تدریس و تالیف در8 آذر ماه سال 1373 چشم از این جهان بست. آیت‌الله اراکی عارفی بزرگ و مجسمه تقوی بود و اگر گفته شود کمتر کسی همانند او در تخلّق به اخلاق و آداب اسلامی مشاهده شده مبالغه نخواهد بود. او در اخلاق شاگرد آیت‌الله میرزا جواد ملکی تبریزی بود و در طول عمر شریف خود تلاش نمود آینه تمام‏نمای استاد خود باشد.
معمولا طلاب در نخستین روزهای ورود به حوزه علمیه این حدیث را می‏آموزند که: «عن رسول‌الله صلّی‏اللّه علیه و آله: اول العلم معرفه‏الجّبار، و آخرالعلم تفویض الامر الیه»، یعنی ابتدای علم، شناخت خدای جبار است و پایان علم توکل و واگذاری کار بر اوست. اگر ابتدای علم معرفت و شناخت و عرفان خدای متعال است، آیت‌الله اراکی یکی از بهترین مصداق‏های «عالم بالله» و «عالم بامرالله» بود. او هم خداشناس بود و هم فقیه بود، و اگر پایان علم توکل بر خدا است، بطوری که همه امور را به او واگذار نماید، آیت‌الله اراکی روشن‏ترین و بهترین مصداق این توکل در دوران معاصر بود. آیت‌الله اراکی اکثر دروس خارج فقه و اصول خود را نزد مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری فرا گرفت و خود مجتهدی بزرگ شد و به مقام مرجعیت شیعه نائل آمد. ایشان سالها در حوزه علمیه قم تدریس داشت و کتابهای سودمند و دقیقی تالیف نموده است که به برخی از تالیفات ایشان اشاره می‌شود.
1- کتاب الطهاره، 2 جلد.
2- کتاب البیع، 2 جلد.
3- الخیارات.
4- کتاب النکاح.
5- صلاه الجمعه.
6- رساله فی الارث.
7- رساله فی نفقه الزوجه.
8- رساله فی الاجتهاد والتقلید.
9- تعلیقه علی الدرر.
10- رساله فی اثبات ولایه الامام علی بن ابیطالب علیه‏السلام.
11-رساله‏ای در ولایت تکوینی.
12-اصول الفقه، 3 جلد.
اهمیت علم فقه و اجتهاد در آن روشن است و چون بدون اجتهاد به روش سنتی نمی‏توان پاسخ فقهی مسائل جدید و نیازهای دینی مردم را تامین نمود و اجتهاد بدون تبحّر در اصول فقه و بدست‏آوردن مبانی اصول میسّر نیست پس برای هر کسی که می‏خواهد در حوزه دین اظهارنظر کند فراگیری اصول فقه ضرورت دارد.اصول فقه مقدمه رسیدن به فقه است و از شرافت و ارزش فقه برخوردار است. در طول تاریخ عالمان علم اصول صدها کتاب در این موضوع تدوین کرده‏اند که یکی از بهترین و جدیدترین این کتابها، کتاب «اصول الفقه» از مرحوم آیت‌الله العظمی اراکی است. برای آشنائی بیشتر با این کتاب، برخی از ویژگیهای آن ذکر می‏شود.
- علم اصول فقه یک علم مقدمی است و نباید آن را بصورت مستقل مورد مطالعه قرار داد بطوری که همه عمر یک محقق صرف مقدمه شده و به هدف اصلی که فقه است نپردازد. این نوع نگرش واقع‏بینانه در تمام کتاب آیت‌الله اراکی مشهود است و از بحث‏هایی که صرفا قیل و قال بوده و هیچ نتیجه علمی بر آنها مترتب نیست پرهیز شده است.
-در این کتاب بسیار کم به نقل اقوال پرداخته شده، برای اینکه عمر طلاب تلف نشود و از این جهت کاملاً تحت تاثیر مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری بوده است، و لذا می‏توان گفت: در این کتاب نزاع و دعوای با علما و اصولیون وجود ندارد و در همه موارد به اصل تحقیقات و ابتکارات خود مولف پرداخته است.
- در تمام این کتاب ادب و احترام فوق‏العاده مولف آن نسبت به فقها به چشم می‏خورد. در موارد اندکی که نام بعضی از بزرگان را ذکر می‏کند با القاب و کلمات دعایی زیادی آنان را می‏ستاید.
- تمام سه مجلد این کتاب در زمان حیات مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری نوشته شده است، و همه جا او را با جمله «شیخنا الاستاد دام بقاءه» و «طال عمره الشریف» یاد می‏کند. و اکثر مطالبی که از استاد خود نقل می‏کند از مجلس درس استاد است، و لذا گاهی به تفاوت مجلس درس استاد با نوشته‏های استاد در کتاب «درر الاصول» اشاره می‏کند و گاهی می‏فرماید: قبلاً نظر مبارک در مساله چنین بوده و اکنون تغییر عقیده داده است و از این جهت این کتاب ارزش فراوانی یافته است.
- در این کتاب نظرات ابتکاری فراوانی در بحث‏های اصولی ارائه شده است که به طرح جدید ایشان از مساله «مقدمه واجب» می‏توان اشاره کرد.
- فراوانی بحث‏ها و مثالهای فقهی و کاربردی کردن اصول فقه از دیگر امتیازات آن است.
- کتاب از دقت و استواری فراوانی بهره‏مند است، از جهت سلیس‏بودن متن، استواری بر قواعد ادبیات عرب و از جهت درستی مطلب آن.
- جلد اول کتاب از بحث "وضع" شروع شده است و به بحث از "موضوع علم" نپرداخته است و تا پایان مبحث "دلیل انسداد" جلد اول کتاب پایان یافته است.
- آیت‌الله اراکی در این کتاب سه جلدی 2 دوره اصول فقه را نوشته‏اند. جلد دوم کتاب ادامه همان بحث دوره اول است که از بحث برائت شروع شده و تا پایان بحث تعادل و ترجیح را دارد و سپس در ادامه همان جلد دوم به مبحث استصحاب برگشته و برخی از عبارتهای آن نیز تکراری است. و جلد سوم کتاب از ابتدای علم اصول که همان بحث از تعریف و موضوع است شروع شده و سپس بحث وضع در جلد اول و سوم تکرار شده است.

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 1406
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=94725
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.