تاريخ انتشار: 09 بهمن 1401 ساعت 22:14:42
درس‌های سیاسی‌ سازی حادثه سفارت

تلاش‌هائی که برای سیاسی‌ سازی حادثه سفارت جمهوری آذربایجان در تهران صورت می‌گیرند، نشان می‌دهند مسئولان ایرانی باید در تمام زمینه‌های امنیتی، سیاسی به ویژه روابط بین‌الملل مراقبت‌های ویژه‌ای داشته باشند.
مردی که به سفارت حمله کرده و مرتکب قتل و جرح شده، می‌گوید این اقدام به خاطر مشکلی بود که در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران برای همسرش در فروردین ‌ماه امسال پیش آمده و از آن زمان که به سفارت مراجعه کرده تاکنون از او خبری ندارد. این سخن، به معنای اینست که حمله به سفارت با انگیزه شخصی صورت گرفته و هیچ شائبه سیاسی در آن وجود نداشته است. در عین حال، نباید این احتمال را نادیده گرفت که دست‌های پنهان خارجی از مشکلی که فرد حمله ‌کننده به سفارت داشته استفاده کرده و این حادثه را به وجود آورده‌اند تا زمینه مناسبی برای ایجاد تنش میان تهران و باکو فراهم نمایند و از آن برای رسیدن به اهداف سیاسی خود بهره‌ برداری کنند.
واکنش‌های سریعی که چند سفیر اروپائی در باکو به این حادثه نشان دادند و موضعگیری‌های قابل تامل ترکیه و رژیم صهیونیستی، همگی نشان می‌دهند که تعدادی از دولت‌ها در انتظار حادثه‌ای که بتوانند از آن برای ایجاد تنش میان تهران و باکو بهره‌ برداری نمایند، بوده‌اند. ماجرای «دالان زنگزو» که در ماه‌های اخیر به یک موضوع اختلافی میان ایران و جمهوری آذربایجان تبدیل شده و مسئولان ایرانی اعلام کرده‌اند اجازه نخواهند داد با پدید آمدن تغییرات مرزی راه ارتباطی ایران و ارمنستان مسدود شود، زمینه مناسبی است که بعضی دولت‌های منطقه و حتی اروپائی درصدد استفاده ابزاری از آن برای برهم زدن روابط تهران – باکو و حتی شعله‌ور ساختن آتش جنگ در مرزهای شمال‌ غرب کشورمان باشند. دولتمردان باکو نیز با پیروزی‌هائی که در جنگ قره‌باغ با حمایت‌های ترکیه و رژیم صهیونیستی به دست آورده‌اند، اکنون در شرایطی قرار دارند که ممکن است از رنگ و لعاب سیاسی گرفتن حادثه سفارتشان در تهران استقبال کنند تا بتوانند بهانه‌ای برای عملی ساختن تغییرات مرزی مورد نظرشان به دست بیاورند.
با توجه به این نکات تامل ‌برانگیز است که نمی‌توان احتمال فعال بودن دست‌های پنهان سازمان‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی و بعضی کشورهای دیگر منطقه و غرب را در حادثه سفارت باکو در تهران و به ویژه موج‌ سواری بعد از آن نادیده گرفت. به همین دلیل است که مسئولان سیاسی، اطلاعاتی و امنیتی کشورمان باید برای جلوگیری از سوء‌استفاده احتمالی دشمنان از حادثه سفارت باکو در تهران و همینطور ممانعت از پدید آمدن حوادث مشابه تدابیر جامعی داشته باشند.
در زمینه تدبیر اول که جلوگیری از سوء‌استفاده احتمالی دشمنان از حادثه سفارت است، خوشبختانه ظرف دو روز گذشته اقدامات خوبی صورت گرفته است. دعوت از مقامات امنیتی باکو برای مشارکت در بررسی حادثه سفارت، اقدام هوشمندانه‌ایست که می‌تواند ضمن جلب اعتماد طرف مقابل، مانع شایعه‌ پراکنی‌ها و تبلیغات سوء بیگانگان شود. اهتمام ویژه مسئولان ارشد ایرانی به حادثه، موضعگیری سریع و روشن وزارتخارجه، در اولویت قرار دادن رسیدگی به حادثه و برقرار کردن ارتباط فوری و مستقیم با دولتمردان باکو نیز از جمله اقدامات مفیدی هستند که در چارچوب تدبیر اول قرار دارند و باید تا پایان کار ادامه پیدا کنند.
تدبیر دوم که از اهمیت بیشتری برخوردار است، انجام اقداماتی برای ممانعت از پدید آمدن حوادث مشابه است. مسئولان کشورمان باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشند که در شرایط ویژه کنونی این احتمال وجود دارد که دشمنان درصدد برآیند با ایجاد حوادثی در سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها و سایر اماکن متعلق به کشورها در خاک ایران، بهانه‌هائی برای تولید تنش در روابط خارجی کشورمان جعل کنند. رصد قوی اطلاعاتی و اقدامات دقیق امنیتی در مرحله کنونی از اموری هستند که حتماً باید صورت بگیرند تا این اطمینان را به وجود بیاورند که اتباع خارجی از جنبه‌های مختلف در ایران در امنیت کامل قرار دارند و هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌کند. چنین اقدامی، از وظایف ذاتی هر کشوری نسبت به مراکز و اماکن وابسته به دولت‌های خارجی است و البته در مورد کشورمان با توجه به حساسیت‌های ویژه‌ای که اکنون در سطح بین‌الملل احساس می‌شود همینطور تهدیدهائی که از ناحیه عناصر قابل تحریک در داخل وجود دارند، باید به این وظیفه توجه بیشتری شود.

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 464
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=95283
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.