تاريخ انتشار: 13 بهمن 1401 ساعت 19:00:24
تحلیل سیاسی هفته

در این هفته وارد چهل و پنجمین فجر انقلاب اسلامی شدیم و افتخارات ایام گذشته را در حالی مرور می‌کنیم که اکنون وضعیت مناسب و شایسته‌ای برای مردم فراهم نشده و صاحبان اصلی انقلاب در زیر فشارهای فرهنگی، اقتصادی و دشواریهای معیشتی دست و پا می‌زنند و با نگرانی، روزگار را سپری می‌کنند. واقعیت تاسفبار اینکه این تصویری نبود که ما برای مردم در روزهای نخست انقلاب ترسیم می‌کردیم و به آنها وعده می‌دادیم که این انقلاب بدون واپسگرایی، روزهای درخشانی را برای آنان ایجاد کند تا بدانجا که الگوی مناسبی برای جهان و یا لااقل کشورهای اسلامی باشند. بر همین اساس چشم‌انداز ایران 1400 با افق‌های بلندی از رشد فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی نوشته شد به این امید که پیشرو کشورهای اسلامی بوده باشیم ولی متاسفانه ناکارآمدیها، باند بازیها، منفعت ‌طلبی‌ها و مشغول شدن به مسائل فرعی و غیر اساسی باعث هرز رفتن انرژی نظام شد و از رسیدن به اهداف دور ماندیم. بنابراین تا دیر نشده باید با یک بازبینی دقیق و عمیق و خانه ‌تکانی حساب‌شده در شیوه‌های حکمرانی، این انقلاب بزرگ و پدیده شگرف را از آسیب‌های داخلی و خارجی محافظت کرد.
در این هفته میلاد باسعادت مظهر سخاوت، دریای فضیلت و اسوه طاعت، حضرت ابن‌الرضا(ع) امام جواد علیه‌السلام را داشتیم که ملت ایران روزی‌خور ایشان و خاندان باکرامت و آباء و اجداد گرامی‌شان است و به این تعلق افتخار می‌کند و لذا باید هرچه بیشتر در تقویت این ارتباط و اتصال و همرنگی با آن ذوات مقدسه گام بردارد.
روزهای خجسته این هفته همچنین به سیزدهم ماه رجب و ولادت مولی ‌الموحدین، امام‌ المتقین حضرت علی ‌بن ‌ابیطالب منتهی می‌شود که در طلیعه هفته آینده و در ایام‌البیض ماه پرفضیلت رجب، قلوب مومنان را آکنده از شور و شعف کرده است.
در این هفته به فضل الهی، چتر برف و باران بر سر ایران گسترده شد و نعمات خداوندی مردم را بهره‌مند کرد، همزمان با آن، زلزله 5.9 ریشتری در شهرستان خوی، عده‌ای از هموطنان را در سرمای زمستان نیازمند اسکان اضطراری کرد. هرچند خوشبختانه تلفات انسانی این حادثه کم بود ولی خسارات قابل توجه به منازل مسکونی مردمی باعث شد بیش از 60 هزار نفر از اهالی منطقه مجبور باشند ماهها در بیرون از خانه و کاشانه خود زندگی کنند. اکنون نیز سرمای هوا وضعیت دشواری را برای زیست زلزله‌ زدگان فراهم آورده و این شرایط بغرنج، لزوم هماهنگی در سرعت بخشیدن به کمک ‌رسانی‌ها را ضروری‌تر می‌سازد.
بررسی رویدادهای بین‌المللی این هفته را به سه موضوع انفجار تروریستی مرگبار در پیشاور پاکستان، تشدید درگیری‌ها در فلسطین اشغالی و ادامه اقدامات سرکوبگرانه و متحجرانه گروه طالبان در افغانستان اختصاص می‌دهیم که بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌ها داشتند.
روز دوشنبه منابع خبری پاکستان از وقوع یک انفجار در مسجدی در پیشاور خبر دادند. طبق این گزارش‌ها، یک بمب‌گذار انتحاری خود را در میان انبوه نمازگزاران منفجر کرد که بر اثر آن سقف مسجد فرو ریخت و دهها نفر کشته و زخمی شدند. تازه‌ترین گزارش‌ها آمار کشته‌ها را تا یکصد نفر اعلام کرده‌اند که به دلیل وجود زخمی‌های بدحال، احتمال افزایش آمار کشته‌ها همچنان وجود دارد. گفته شده است 37 نفر از کشته‌ها را افسران پلیس تشکیل می‌دهند.
گروه افراطی طالبان پاکستان مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت و آن را انتقام «خالد خراسانی» از اعضای ارشد این گروه که سال گذشته کشته شد عنوان کرد. هرچند که این گروه، بعداً به دلایلی حرف خود را پس گرفت و مسئولیتش را در این قتل‌عام منکر شد ولی با توجه به سابقه اقدامات و فعالیت این گروه، بخصوص در استان هم‌مرز با افغانستان، «خیبر پختونخواه»، تردیدی در دست داشتن این گروه در این جنایت باقی نمی‌گذارد. طالبان پاکستان یا «گروه تحریک طالبان» یک گروه افراطی است که با طالبان افغانستان ارتباط فکری و همکاری نزدیک دارد. این گروه با الگو گرفتن از طالبان افغانستان، که با اقدامات تروریستی و کشتارهایی که پی در پی در مناطق مختلف افغانستان به راه انداخت و از این طریق توانست به قدرت برسد، درصدد است در پاکستان به امتیازهای سیاسی دست یابد.
متاسفانه دولت پاکستان در برخورد با این گروه‌های افراطی و جنایتکار رفتار یکدست و قاطعی ندارد و نگاهی به گذشته حاکی از این واقعیت است که علیرغم موضع‌گیری‌های دولت، جریان‌هایی اعتقاد به برخورد با این گروه‌ها ندارند و این برخورد غیرشفاف و در مواردی حمایتی، باعث تداوم حیات و فعالیت این گروه‌ها شده است که تاوان آنرا مردم عادی می‌دهند.
این هفته، گروه تروریستی طالبان در ادامه اقدامات متحجرانه و ضدانسانی خود حضور بانوان افغانی در کنکور ورودی دانشگاه را نیز ممنوع کرد تا موارد تضییع حقوق زنان این کشور را تکمیل‌تر کرده باشد و گامی دیگر در مشوه جلوه دادن چهره اسلام و مسلمانان در انظار جهانیان برداشته باشد. طالبان که اخیراً به لطف امتیازهای اقتصادی و دیپلماتیک که از سوی برخی کشورها به‌خصوص چین و روسیه دریافت کرده، اکنون با عزم محکمتر به پیاده کردن سیاست‌ها و منویات ذهنی افراطی خود مشغول است.
این گروه که در ابتدای کار از «تغییر دیدگاه‌هایش» سخن می‌گفت و وعده گردن نهادن به حکومت فراگیر داده بود، روز به روز بر اقدامات استبدادی و انحصارگرایانه‌اش می‌افزاید و مخالفت‌ها و اعتراض‌های داخلی و بین‌المللی نیز تاثیری در رفتارهای این گروه نداشته است. سردمداران این گروه بدون پشتوانه مردمی که با ترفند آمریکایی‌ها بر سر کار آمدند با در پیش گرفتن سیاست ارعاب و کشتار مخالفان، تلاش می‌کنند پایه‌های حکومت خود را محکم کنند. طبق آمار، در یک سال و نیم گذشته 1500 نفر در سایه حاکمیت این گروه کشته شده‌اند، مخالفان و منتقدان اجازه فعالیت ندارند و عمده قشر زنان نیز از تحصیل منع شده و از کارهای دولتی اخراج گردیده‌اند.
این هفته، بازتاب عملیات متهورانه مبارزان فلسطینی علیه اشغالگران که منجر به کشته شدن 9 صهیونیست شد، اردوگاه صهیونیستی را دچار وحشت و استیصال کرد. رسانه‌های اسرائیل، روند تحولات در فلسطین اشغالی را مقدمه انتفاضه جدیدی دانستند و سردمداران این رژیم نیز نسبت به تشدید بحران و غیرقابل کنترل شدن آن هشدار دادند. اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی در این باره به مقامات این رژیم توصیه کرد در شرایطی که اوضاع امنیتی روز به روز وخیم‌تر می‌شود، دست از جنگ بر سر تصاحب قدرت بردارند چون موجودیت این رژیم در خطر است. مقامات صهیونیست و رسانه‌های این رژیم نسبت به افزایش عملیات مسلحانه فلسطینی‌ها ابراز نگرانی کرده و از حجم سلاح‌هایی که امروزه در دست فلسطینی‌هاست اظهار شگفتی نموده‌اند. به اذعان این منابع صهیونیستی، اگر ابزار فلسطینی‌ها در انتفاضه‌های گذشته، سنگ بود اکنون این ابزار به سلاح‌های مختلف تبدیل شده که می‌تواند برای آینده اسرائیلی‌ها تهدید جدی باشد.

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 606
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=95325
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.