تاريخ انتشار: 17 بهمن 1402 ساعت 23:43:55
بازگشت کنترل حماس به شمال غزه بعد از عقب نشینی اسرائیل / استقرار پلیس حماس

جلوگیری از غارت مغازه‌ها و خانه‌های رها شده یکی از دلایل بازگشت پلیس حماس به شهر غزه است.

با عقب نشینی ارتش اسرائیل از شمال غزه، کنترل دولت حماس بر این منطقه در حال بازگشت است.

به گزارش عصرایران، خبرنگاران رویترز در شمال منطقه غزه از جمله شهر غزه از بازگشت کنترل حماس به این منطقه ، استقرار نیروهای پلیس دولت حماس و پرداخت حقوق به کارکنان دولت و بخش های عمومی خبر می دهند.

رویترز نوشت 4 تن از ساکنان و یک مقام ارشد حماس گفتند که این مجموعه در روزهای اخیر استقرار دوباره نیروهای پلیس و پرداخت جزئی حقوق  به برخی کارمندان دولت در شهر غزه را آغاز کرده است. ارتش اسرائیل از یک ماه پیش بخش عمده ای از نیروهای خود را از این مناطق خارج کرد.

اینها نشانه‌هایی هستند که مشخص می کند حماس در حال بازگشت به شهر غزه بزرگترین شهر منطقه غزه است. نشانه ای از انعطاف‌پذیری حماس علی‌رغم حملات مرگبار هوایی و زمینی اسرائیل علیه آن در چهار ماه اخیر است.
اسرائیل قبل از این اعلام کرده بود مصمم است حماس را از طریق نظامی نابود و از حاکمیت بر غزه کنار بزند.

بازگشت پلیس حماس به شمال غزه بعد از عقب نشینی اسرائیل

در روزهای اخیر، نیروهای اسرائیلی حملات خود را در بخش‌های غربی و شمال غربی شهر غزه، از جمله مناطقی که بر اساس گزارش‌ها حماس پرداخت حقوق را به صورت جزئی شروع کرده افزایش داده است.

چهار تن از ساکنان شهر غزه به آسوشیتدپرس گفتند در روزهای اخیر، افسران پلیس و نیروهای لباس شخصی در نزدیکی مقر پلیس و سایر ادارات دولتی در شهر غزه، از جمله در نزدیکی بیمارستان شفا بزرگترین بیمارستان مستقر شده اند.

ساکنان گفتند شاهد بازگشت کارمندان بخش دولتی و عمومی در شهر غزه بودند. آنها دفاتر موقت را برای فعالیت ادارات دولتی و عمومی ایجاد کرده اند گرچه حملات هوایی بعدی اسرائیل در نزدیکی این دفاتر رخ داد.

یک مقام حماس که خواست نامش فاش نشود هم به آسوشیتدپرس گفت بازگشت پلیس دولت حماس نشان دهنده تلاشی برای برقراری نظم در شهر ویران شده پس از خروج شمار زیادی از نظامیان اسرائیل است.

این مقام گفت رهبران حماس دستور داده اند نیروهای پلیس و امنیتی دولت حماس برای برقراری مجدد نظم در بخش‌هایی از شمال غزه که نیروهای اسرائیلی از آنجا عقب‌نشینی کرده‌اند، از جمله جلوگیری از غارت مغازه‌ها و خانه‌های رها شده مستقر شوند. منع هرج و مرج نیز از دیگر دلایل بازگشت نیروهای امنیتی و پلیس حماس به شهر غزه است.

ساکنان شمال منطقه غزه از جمله شهر غزه، به دستور ارتش اسرائیل حدود 4 ماه قبل، خانه های خود را ترک و به سمت جنوب منطقه غزه رفتند. شمال غزه از جمله شهر غزه، در ماه های اولیه جنگ ، شاهد حملات شدید هوایی و زمینی بود که هزاران قربانی و ویرانی گسترده به جا گذاشت.

در طول حمله زمینی اسرائیل، بسیاری از خانه ها و ساختمان ها، رها یا به انبوهی از ضایعات و  آوار ساختمانی تبدیل شدند.

"سعید عبدالبر" یکی از ساکنان شهر غزه گفت پسر عموی او از یک دفتر موقت حماس در نزدیکی بیمارستان شفا 200 دلار دریافت کرده است.  این دفتر برای توزیع 200 دلار بین کارمندان دولت از جمله افسران پلیس و کارکنان شهرداری ایجاد شده است. این مبلغ به عنوان بخشی از حقوق پرداخت می شود.

حماس از زمان به دست گرفتن کنترل غزه در 17 سال پیش، کارمندان دولتی و عمومی از جمله معلمان و پلیس را مدیریت می کند که جدا از شاخه نظامی این گروه عمل می کنند.

نیروهای حماس در غزه در سال 2007 بعد از درگیری با نیروهای دولت فلسطین (تشکیلات خودگردان به ریاست محمودعباس) توانستند آنها را شکست دهند و کنترل کامل منطقه غزه را در دست بگیرند. از آن سال تاکنون، با وجود اینکه جامعه بین المل و دیگر کشورها، دولت حماس در غزه را به رسمیت نمی شناسند اما این دولت، اداره امور نظامی و غیرنظامی از جمله شهرداری ها را در غزه برعهده دارد.

پرداخت 200 دلار دستمزد جزئی به برخی از کارمندان در غزه از سوی دولت حماس نشان می دهد اسرائیل نتوانسته ضربه مهلکی به حماس وارد کند؛ حتی با وجود اینکه اسرائیل ادعا می کند بیش از 9 هزار نیروی نظامی حماس را کشته است.

"حمد ابوحدروس" یکی از ساکنان شهر غزه هم گفت هواپیماهای جنگی اسرائیل در اوایل این هفته چندین بار از جمله صبح شنبه منطقه ای را که در آن دفاتر موقت قرار دارد بمباران کردند.

این حملات تقریبا یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که فرماندهان نظامی اسرائیل اعلام کردند ساختار نظامی حماس را در شمال غزه نابود کرده‌اند اما نیروهای نظامی حماس به صورت انفرادی همچنان به حملات چریکی ادامه می‌دهند.

در همین حال، درگیری ها در مرکز و جنوب منطقه غزه ادامه دارد.
وزارت بهداشت غزه هم اعلام کرد در طول 24 ساعت گذشته 107 نفر شهید شده اند و مجموع قربانیان جنگ به بیش از 27 هزار نفر و زخمی ها به بیش از 66 هزار نفر رسیده است.

حماس در 7 اکتبر / 15 مهر گذشته، حمله برق اسا و غافلگیرکننده ای علیه اسرائیل داشت که 1200 کشته و 240 اسیر به جا گذاشت. بعد از آن ارتش اسرائیل جنگ همه جانبه علیه حماس و غزه را آغاز کرد که تاکنون ادامه دارد.

بیش از نیمی از جمعیت 2.3 میلیون نفری غزه به شهر رفح (جنوب منطقه غزه) و مناطق اطراف آن پناه برده اند. یکی از مقامات سازمان ملل روز جمعه گفت که رفح به "مرکز ناامیدی" تبدیل شده است.

وزیر دفاع اسرائیل اوایل این هفته هشدار داد که اسرائیل ممکن است پس از تمرکز در چند هفته گذشته بر خان یونس، بزرگترین شهر در جنوب نوار غزه، نبردهای خود را به رفح گسترش دهد. هم اکنون بیشترین تعداد آواره ها در شهر رفح آخرین شهر جنوبی منطقه غزه در مرز مصر قرار دارند. در حالی که این بیانیه مقامات امدادرسان و دیپلمات های بین المللی را نگران کرد.

*عصرایران

  تعداد بازديدها: 186
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=98956
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.