تاريخ انتشار: 26 بهمن 1402 ساعت 23:27:43
بارزانی از حضور نظامیان آمریکا در عراق حمایت کرد

«مسعود بارزانی» رهبر حزب دموکرات اقلیم کردستان عراق چهارشنبه شب با دفاع از حضور نظامی آمریکا در کشورش گفت: کسانی که در حال حاضر در قدرت هستند، به خاطر آمریکا ( سرنگونی صدام ) به این جایگاه رسیدند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «موازین نیوز»، وی که در دیدار با «دیوید برگر» کاردار سفارت آمریکا در استان صلاح الدین در شمال عراق سخن می‌گفت، مدعی شد: همه طرف ها به خوبی می دانند که اگر آمریکا نبود که رژیم سابق را سرنگون کند و به عراقی ها برای آزادی عراق کمک کند، کسانی که اکنون در قدرت حضور دارند هرگز نمی توانستند بر عراق حکومت کنند.

بارزانی گفت:حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق «یک مسأله ملی» است و تنها به یک گروه عراقی مربوط نمی‌شود.

رئیس حزب دموکرات منطقه کردستان عراق در ادامه از همه خواست که از گفت‌وگو و توافق‌های میان دولت عراق و ائتلاف بین‌المللی حمایت کنند.

بارزانی در این باره گفت: حتما باید دولت عراق از طریق وزارتخانه‌ها و نهادهای رسمی براساس نتایج گفت‌وگو با ائتلاف بین‌المللی به یک توافق دست یابد و همه احزاب و گروه‌های عراقی باید به این حقیقت آگاه باشند که تروریسم و خطر بازگشت دوباره آن همچنان وجود دارد.

بارزانی در این دیدار مدعی شد: مسأله خروج نظامیان خارجی از عراق جزء اختیارات پارلمان نیست و برای حفظ منافع عراق حتما باید این موضوع از مزایده‌های سیاسی و تبعات و معادلات منطقه‌ای کنار گذاشته شود.

«مسرور بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق نیز اخیرا در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» آمریکا مخالفت خود را با خروج نیروهای آمریکایی از عراق بیان کرده است.

وی اعلام کرده بود که ماهیت تهدیدات در منطقه تغییر کرده و اقلیم کردستان عراق به ادامه حضور نظامیان آمریکایی نیاز دارد.

سخنان مقامات اقلیم کردستان عراق درحالی است که «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر این کشور دوشنبه شب تأکید کرد که حضور ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا در این کشور به پایان خط رسیده است.

نیروهای اشغالگر آمریکایی همراه با سایر نظامیان خارجی در قالب به اصطلاح ائتلاف بین المللی از سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق مستقر شده اند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان «الانبار» در غرب این کشور است.

آمریکایی‌ها همچنین شماری از نیروهای نظامی و سامانه‌های پدافندی را در سفارت خود در منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی سبز در مرکز بغداد مستقر کرده‌اند.

پارلمان عراق ۱۵ دی سال ۱۳۹۸، دو روز پس از اقدام تروریستی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس جانشین فرماندهی سازمان الحشد الشعبی در مسیر فرودگاه بغداد، با برگزاری جلسه‌ای به خروج همه نیروهای نظامی خارجی رای داد.

به دنبال جنایت های نیروهای آمریکایی در حمله به پایگاه های سازمان الحشد الشعبی و شهادت سرداران سلیمانی و المهندس، اخراج نظامیان آمریکایی و نیروهای خارجی به مطالبه اصلی مردم، جریان های سیاسی و دینی عراق تبدیل شده است.

  تعداد بازديدها: 201
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=99043
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.