تاريخ انتشار: 03 اسفند 1402 ساعت 00:29:42
خواب آشفته نتانیاهو

گزارشی از تشکیل کشور مستقل فلسطین

شرایط کلی در منطقه بعد از زد و خورد بین نیروهای آمریکایی و مقاومت کمی آرام شده است. البته اسرائیل چندی است که به بمباران جنوب لبنان روی آورده و حاشیه شهرها و روستا‌های این کشور را بمباران می‌کند. از سوی دیگر تل‌آویو کاملا بر روی رفح متمرکز شده است و قصد دارد به بهانه سرکوب حماس به این شهر که بهتر است بگوییم به این اردوگاه هم‌مرز با مصر حمله کند.

هشدارهایی از سوی کشورهای مختلف از جمله آمریکا، اروپایی‌ها و اعراب به تل‌آویو داده شده که نباید افراد غیر مسلح در رفح در معرض آسیب قرار گیرند. اسرائیل به دو علت در صدد است که به رفح حمله کند و بهانه آن را حضور برخی عناصر حماس قرار داده است. اولین دلیل، هراس از بازگشت سریع اهالی غزه به محل زندگی خود است چرا که در طول آتش‌بس کوتاه اولیه شاهد بازگشت آوارگان بوده است و مساله بعدی آن است که اسرائیل نمی‌خواهد غزه بار دیگر به دست فلسطینیان بیفتد چرا که ظاهرا به خوبی فهمیده تفاوتی میان مردم عادی غزه و اعضای حماس وجود ندارد و اگر هم بر اساس خیال خام خود حماس را نابود کرده باشد؛ نیک می‌داند که گروهی دیگر جایگزین حماس می‌شود چرا که مقاومت برای رهایی از بزرگ‌ترین زندان جهان خواست همه اهالی غزه است.

تل‌آویو بارها اعلام کرده که حاکمیت مجدد حماس برغزه را نخواهد پذیرفت. از این منظر قصد دارد نوعی کوچ اجباری را در غزه ایجاد کند. در این معنا که آنقدر فضای زیست افراد را در غزه تنگ و تنگ کند که بیش از یک و نیم میلیون آواره که اکنون در رفح ساکنند از غزه خارج شوند و اگر نتوانست به دستاوردی در این زمینه برسد، حداقل بخشی از این جمعیت را از رفح به سوی مصر و صحرای سینا فرستاده تا احتمالا با جانشین کردن بخشی از مهاجران در این سرزمین‌ها عملا فضای هرگونه زیست را برای فلسطینیان محدود کند. به طوری که اهالی غزه برای همیشه زیر چتر امنیتی تل‌آویو قرارداشته باشند تا دوباره شاهد برجستگی‌های امنیتی و خطر آفرین برای شهرک‌های اسرائیلی در غزه نباشد که بار دیگر طوفان الاقصی خواب را از چشمان آنها برباید.

*مخالفت با کشور مستقل فلسطین

مشخص نیست آمریکا و اسرائیل در ارتباط با حاکمیت آینده غزه و حتی تشکیل کشور مستقل فلسطین در پس پرده‌ها چه تفاهمی با هم کرده‌اند. اما ظاهرا آمریکا قصد دارد طرحی نو در اندازد و کشور فلسطین را بدون مرز! به رسمیت بشناسد. موضوعی که البته با واکنش شدید اسرائیل روبه‌رو شده است. به طوری که کابینه جنگ اسرائیل با این طرح به شدت مخالفت کرده است. در خبرها در این ارتباط آمده: رسانه‌های عبری از تصویب مصوبه‌ای در کابینه اسرائیل که براساس آن این رژیم به رسمیت شناختن کشور فلسطین به صورت یکجانبه را نمی‌پذیرد خبر دادند. تلویزیون رژیم اسراییل گزارش داد، کابینه این رژیم با مصوبه‌ای موافقت کرد که براساس آن این رژیم به رسمیت شناختن کشور فلسطین به صورت یکجانبه را نمی‌پذیرد. پیش از این بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسراییل در جلسه کابینه گفت: ما با دیکته‌های بین‌المللی درباره حل و فصل دائم نزاع با فلسطینی‌ها مخالف هستیم. چنین حل و فصلی تنها از طریق مذاکرات مستقیم میان دو طرف بدون پیش شرط ممکن است. وی افزود: اسرائیل به مخالفت خود با به رسمیت شناختن یکجانبه کشور فلسطین ادامه می‌دهد. چنین اقدامی بعد از عملیات هفت اکتبر حماس پاداش بزرگی برای این جنبش است و مانع هرگونه حل و فصلی در آینده می‌شود.

*تشکیل کشور فلسطین جدی است

 به نظر می‌رسد تشکیل کشور فلسطین از منظر آمریکایی‌ها جدی شده است و بر اساس برخی اخبار آمریکا و چند کشور عربی در حال کار  روی چنین طرحی هستند و جدی بودن آن ظاهرا کابینه جنگ اسرائیل را هم با چالش‌هایی روبه‌رو کرده چرا که از قرار معلوم قرار است بی‌بی برای تاکید بر مصوبه کابینه خود به کنست هم برود. نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: تصمیم گرفته مصوبه مذکور کابینه را برای تصویب به کنست ارجاع دهد. نتانیاهو در فیلمی ویدئویی در توییتر تاکید کرد: در این مدت ما در برابر بسیاری از فشارهای بین‌المللی که هدف آن توقف جنگ قبل از دستیابی به تمام اهداف آن بود، مقاومت کردیم اما در چند روز گذشته شاهد نوع جدیدی از فشارها هستیم و تلاش می‌شود تشکیل کشور فلسطین به صورت یکجانبه بر ما تحمیل شود اقدامی که موجودیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد.

* چرا موجودیت اسرائیل به خطر می‌افتد

 پر واضح است که چرا اسرائیل باید با طرح تشکیل دولت فلسطین مخالفت کند. چرا که اگر فرض را بر آن بگذاریم که این کشور تشکیل شود، مساله بازگرداندن آوارگان فلسطینی که در طول ده‌ها سال گذشته مجبور به مهاجرت از سرزمین‌های اشغالی شده‌اند به وجود خواهد آمد و اسرائیل نمی‌تواند یک کشور مستقل فلسطینی را با این جمعیت و با کینه‌ای که بین مردم فلسطین و اسرائیل وجود دارد را به رسمیت بشناسد. اساسا حضور پرتعداد فلسطینی‌ها در کشور مستقل فلسطین به خودی خود یک خطر برای اسرائیل است. چرا که زمانی یک کشور تشکیل شود و دارای دولت باشد حتی اگر داشتن ارتش برای این کشور منع شود با توجه به سابقه‌ای که حماس و جهاد اسلامی و اعضای آن دارند به سمت تشکیل نه یک گروه مسلح موشک محور مانند آنچه در تونل‌های غزه مشاهده شد بلکه به سوی تشکیل یک ارتش مخفی (با در نظر گرفتن اینکه فلسطین نباید ارتش داشته باشد) حرکت خواهد کرد و این مورد در معنای پایان حملات اسرائیل است. چرا که اکنون اسرائیل از منظر حقوقی به یک کشور حمله نمی‌کند بلکه به یک شهر و مکانی که از آنجا مورد حمله قرار می‌گیرد حمله می‌کند. در این صورت اسرائیل دیگر نمی‌تواند حملات ویران کننده به فلسطین داشته باشد. چرا که متحمل جبران خسارت می‌گردد. لذا اسرائیل به طور کامل با تشکیل یک کشور مستقل به نام فلسطین مخالفت خواهد کرد و آمریکا هم برای اینکه عربستان را راضی به پیوستن به طرح آبراهام کند تنها قصد دارد کشور مستقل فلسطین بدون هرگونه مرزی را به رسمیت بشناسد.

*آرمان ملی

  تعداد بازديدها: 225
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=99109
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.