تاريخ انتشار: 03 اسفند 1402 ساعت 23:30:54
تحلیل سیاسی هفته

در آخرین منزلگه سال و در نیمه ماه شعبان، سراچه دل‌ها به چشم روشنی تولد سپیده‌ای می‌رود که آمدنش، آرامش روح و روان و ظهورش نوید امن و امان است؛ او که بشارت داده‌اند خواهد آمد حتی اگر یک روز از عمر جهان باقی مانده باشد، زمانی که جهان پر از ظلم و جور شده باشد و عدالت را برای جهانیان به ارمغان خواهد آورد. به همین مناسبت سراسر کشور به استقبال برگزای جشن‌های مردمی نیمه ‌شعبان و بزرگداشت میلاد بقیه‌الله‌الاعظم حضرت مهدی(عج) می‌رود.
در این هفته، رهبر انقلاب در دیدار با هزاران نفر از مردم آذربایجان‌ شرقی به مناسبت قیام تاریخی مردم تبریز در 29 بهمن سال 56 ضمن تجلیل از غیوران خطه آذربایجان، بر حفظ وحدت ملی و حضور در انتخابات تاکید کرده و گفتند: کسانی که در میدان انتخابات وارد می‌شوند، از بددهنی، توهین و سیاه‌نمایی اجتناب کنند. ایشان همچنین از حضور گسترده مردم در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب تقدیر کردند.
چندی است که موضوع مسدودسازی مرزهای شرقی کشور و جلوگیری از ورود غیرقانونی اتباع بیگانه در دستور کار مقامات امنیتی و انتظامی قرار گرفته است زیرا از ناحیه عدم کنترل مرزها و ورود بی‌‌ضابطه اتباع خارجی، خسارت جبران‌ناپذیر امنیتی و اجتماعی به کشورمان وارد شده که نمونه آن در انفجارها و ناامنی‌های اخیر قابل مشاهده بود. به همین دلیل مقامات وزارت کشور و فرماندهان نظامی بر مسدودسازی مرزهای شرقی تاکید داشتند ولی متاسفانه به جای اینکه این نکته با استقبال همسایه شرقی مواجه شود، با گستاخی ادعا کرده‌اند که این اقدام باید با توافق آنها صورت بگیرد! اما مسئولان کشورمان به درستی پاسخ داده‌اند هر کشوری اختیار مرزهای خود را دارد و ابراز این قبیل ادعاها از سوی طالبان نشان‌دهنده تمامیت‌خواهی آنها و بیانگر ناآشنایی کامل آنها به قوانین بین‌المللی است.
بررسی رویدادهای خارجی را با تازه‌ترین تحولات در فلسطین اشغالی و ادامه حملات رژیم صهیونیستی به غزه آغاز می‌کنیم. 140 روز از آغاز حملات همه‌جانبه و وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه می‌گذرد و این جنایت همچنان ادامه دارد، در حالی که جامعه جهانی به جز نظاره کردن و سکوت، اقدام موثری برای متوقف ساختن ماشین جنگی رژیم صهیونیستی انجام نداده است. آمار حاکی از شهادت بیش از 29 هزار فلسطینی بر اثر حملات صهیونیست‌هاست که 70 درصد کشته‌شدگان یعنی بیش از 20 هزار نفر را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. حدود هشت هزار پیکر همچنان زیر آوار ویرانه‌های غزه قرار دارند که هنوز امکان خارج ساختن آنها وجود ندارد. حدود 90 هزار نفر مجروح و قریب به 2 میلیون نفر آواره‌اند آنهم بدون دسترسی به امکانات غذایی و بهداشتی لازم در مناطق مختلف، به‌ خصوص جنوب غزه بدون امید به آینده به ‌سر می‌برند. در همین حال، صهیونیست‌های جنایتکار، نقشه لشکرکشی به منطقه رفح را تهیه کرده‌اند. رفح، اکنون پرازدحام‌ترین منطقه فلسطین است که به گفته مجامع بین‌المللی، در صورت حمله ارتش صهیونیستی، فاجعه‌ای گسترده‌تر از آنچه تاکنون در غزه اتفاق افتاده، رقم خواهد خورد.
اعتراض جهانی به جنایات در غزه، پس از گذشت چهار ماه و نیم در سراسر جهان ادامه دارد. از جمله، این هفته در بیش از 100 شهر از 45 کشور جهان، تظاهرات در حمایت از مردم فلسطین و درخواست آتش‌بس برگزار شد. این اعتراضات جهانی، عمق نفرت ملت‌های جهان از رژیم صهیونیستی را آشکار می‌سازد. رژیم صهیونیستی، علیرغم این حجم از وحشیگری، دستاورد چندانی نداشته و اهداف عمده این رژیم در غزه محقق نشده است. این شکست نظامی و سیاسی، از یکسو صهیونیست‌ها را به جنون جنگی بیشتر سوق داده و از سوی دیگر، مجبور شده‌اند به مذاکره با حماس که ادعای از بین بردن این جنبش را داشتند، روی آورند. در این میان، وتوی قطعنامه سه‌شنبه شورای امنیت درباره غزه، تازه‌ترین اقدام آمریکا در اثبات شریک جنایت رژیم صهیونیستی بود که با انزجار جهانی مواجه گشت.
در همین حال گزارش‌های تازه، از سفر قریب‌الوقوع رئیس موساد به قطر برای ادامه مذاکرات حکایت دارد. آمریکا نیز که واقعیت ناتوانی رژیم صهیونیستی در کسب پیروزی در غزه را درک کرده، به صهیونیست‌ها برای ادامه مذاکرات فشار می‌آورد. با توجه به گزارش‌هایی درباره سفر اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس به قطر، احتمال برقراری آتش‌بس قوت گرفته است.
این هفته برگزاری یک نشست بین‌المللی درباره افغانستان به سرپرستی سازمان ملل، در دوحه قطر، بحران افغانستان را بار دیگر به مرکز توجه رسانه‌ها و محافل سیاسی کشاند. این نشست با هدف پیدا کردن راه‌هایی برای حل بحران افغانستان و کمک به مردم آن کشور برگزار گردید.
سازمان ملل در این نشست، به همراه 20 گروه مدنی و فعالان سیاسی از افغانستان، از گروه طالبان نیز برای حضور دعوت کرده بود که طالبان، شرکت در این اجلاس را نپذیرفت. آنچنانکه گوترش دبیرکل سازمان ملل در پایان اجلاس اعلام کرد طالبان خواسته بود به عنوان تنها نماینده افغانستان حضور داشته باشد که سازمان ملل این شرط طالبان را نپذیرفت. گوترش افزود: «پذیرفتن شرط طالبان، به منزله به رسمیت شناختن طالبان محسوب می‌شد». تاکنون سازمان ملل و تمامی کشورهای جهان به دلیل سیاست‌های مستبدانه، ضدانسانی و سرکوبگرانه، از به رسمیت شناختن طالبان خودداری کرده‌اند.

*روزنامه جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 201
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=99117
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.