تاريخ انتشار: 29 اسفند 1402 ساعت 00:01:53
وعده‌های عملی نشده مسئولان، عامل افزایش بی‌رویه قیمت خودرو

قیمت خودرو در روزهای پایانی سال به دلیل وعده‌های عملی نشده مسئولان به ویژه وزارت صمت روند صعودی در پیش گرفته این درحالی است که بازار در رکود کامل بسر می‌برد و خرید و فروش رونقی ندارد. به اعتقاد کارشناسان تحقق نیم بند وعده‌های مسئولان برای واردات خودورهای نو و کارکرده و همچنین نبود تنوع در عرضه خودروهای اقتصادی و رشد ناچیز تولید همگی به آشفتگی بازار دامن زده و چشم انداز آن را تیره کرده است.
بازار خودرو همچنان راکد بوده و معاملات تقریبا در نقطه صفر قرار دارد؛ قیمت‌ها نیز که طی دو ماه اخیر روند صعودی به خود گرفته بود درحال فرود آمدن از پلکان قیمت البته با سرعت بسیار پایین است. به گزارش خبرگزاری مهر، تقریبا از تابستان تا پایان فصل پاییز حتی با وجود نوسانات بازار ارز، قیمت خودرو چندان دستخوش تغییر نشده بود و قیمت‌ها با یک ثبات نسبی پیش می‌رفتند، اما با ورود به فصل زمستان افسار قیمت‌ها کشیده شد و شاهد افزایش بیش از 100 میلیون تومانی در برخی از خودروها نیز بودیم. کارشناسان عمده دلیل این افزایش قیمت‌ها را عدم تحقق وعده‌های سیاستگذار مبنی بر واردات انبوه خودرو، عرضه خودروی اقتصادی و واردات خودروهای کارکرده عنوان می‌کنند.
امروز وضعیت به گونه‌ای جلو رفته که دیگر هیچ خودرویی در بازار آزاد ایران کمتر از 400 میلیون تومان نیست. حتی وضعیت قیمت‌ها در بازار خودروهای کارکرده هم تعریفی ندارد. قیمت‌ها در آن بخش هم به دلیل اینکه تقاضا بیشتر از بخش خودروهای نو است، به شدت افزایش یافته و شرایط برای مصرف‌کنندگان واقعی سخت شده است. قیمت برخی خودروهای پرمصف در بازار آزاد به قرار زیر است: پژو 207 تیپ 5 حدود 700 میلیون تومان، پژو پارس5 ELX-TU 815 میلیون تومان، دناپلاس اتوماتیک توربوآپشنال یک میلیارد تومان، دناپلاس دنده‌ای ساده 760 میلیون تومان، ساینا S دنده‌ای بنزینی 415 میلیون تومان، سمند سورن پلاس7 EF بنزینی 675 میلیون تومان، کوییک GX L دنده‌ای 425 میلیون تومان، کوییک R پلاس اتوماتیک 515 میلیون تومان.
نکته قابل توجه اما ساکت بودن بازار خودرو است؛ بررسی میدانی بازار خودرو حکایت از آن دارد که مصرف‌کنندگان تمایلی به خرید خودرو ندارند و اغلب به منظور مطلع شدن از قیمت‌ها در بازار حاضر می‌شوند. فروشندگان نیز همچنان بلاتکلیف هستند و به دلیل عدم واردات خودرو، نمی‌دانند باید چه رفتاری در بازار داشته باشند در واقع به نظر می‌رسد همه درحالت انتظار مانده‌اند تا ببینند سیاستگذار بالاخره چه تصمیمی برای صنعت و بازار خودرو به ویژه در بخش واردات خودرو اعم از کارکرده و نو می‌گیرد.
در این بین تقریبا از هفته پیش و به دلیل عقب‌نشینی نرخ ارز در بازار آزاد قیمت خودرو آرام گرفته است؛ قیمت دلار پس از ورود به کانال 62 هزار تومان مجدد به زیر 60 هزار تومان بازگشت و هم‌اکنون در کانال 59 هزار تومان معامله می‌شود که همین امر توانسته هیجان بازارهای موازی همچون خودرو را کاهش دهد؛ به‌گونه‌ای که طی این چند روز از افزایش خبری نیست. نزولی شدن قیمت‌ها برخلاف زمان صعودی شدن، تدریجی و به صورت قطره‌چکانی است و با کندی پیش می‌رود، اما در مجموع به نظر می‌رسد تقریبا ترمز افزایش قیمت خودرو کشیده شده و خودرو از نردبان افزایش قیمت درحال پایین آمدن است و به سمت تعطیلات نوروزی پیش می‌رود.
در سال‌های قبل در ایام عید، بازار خودرو نیز دچار جنب‌وجوش خوبی می‌شد و تقریبا اغلب خرید و فروش‌ها در این ایام انجام و مصرف‌کنندگان با خودروها نو وارد سال جدید می‌شدند. اما امسال خبری از معامله خودرو در بازار نیست و مصرف‌کنندگان به دلایلی همچون قدرت خرید پایین، قیمت‌های نجومی خودرو و بلاتکلیفی بازار تمایلی به خرید ندارند. اسد کرمی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، در این ارتباط می‌گوید: از مدت‌ها قبل بازار خودرو دچار رکود شده و این رکود همچنان بر بازار حکم‌فرماست. معاملات در بازار تعریف چندانی ندارد و خرید و فروش خاصی صورت نمی‌گیرد. کرمی به وضعیت قیمت‌ها در بازار آزاد اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه طی هفته‌های گذشته شاهد افزایش قیمت ارز در بازار آزاد بودیم قیمت خودرو نیز به تبعیت از آن دچار افزایش قیمت شد. افزایش قیمت‌ها در بازار نیز کاملا محسوس و مشخص بود. وی گفت: از چند روز پیش که قیمت ارز در بازار آزاد روند نزولی و تقریبا باثباتی را گرفت، قیمت خودرو را نیز از روند افزایشی کوتاه آمد و طی یکی دو روز گذشته نه تنها افزایش قیمتی رخ نداده، بلکه قیمت انواع خودرو در بازار آزاد با کاهش‌های نسبی و جزئی همراه بوده است.

*روزنامه جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 136
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=99362
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.